Somatologie -úvod Pojetí zpracování Odkazy na internetu, literatura O autorovi
Obrazový průvodce somatologií Informační průvodce somatologií

SOMATOLOGIE - učební osnova předmětu

 Studijní obor: 53-41-M/007 Zdravotnický asistent

1.   Pojetí vyučovacího předmětu

Obecný cíl předmětu
Předmět somatologie se zabývá stavbou a funkcí lidského organizmu za fyziologických podmínek Poskytuje žákům základní vědomosti z klinicky aplikované anatomie a fyziologie, histologie a biochemie. Učí základy medicínského jazyka a nomenklatury, prohlubuje znalosti žáků z biologie a dalších přírodovědných předmětů.
 
      Výchovně-vzdělávací cíle
      Výuka směřuje k tomu, aby žák:
      -    uměl popsat stavbu lidského těla,
                       -         prezentovat topografickou anatomii jednotlivých  orgánů lidského těla,
                       -         rozuměl významu a fyziologické funkci jednotlivých soustav a orgánů lidského těla,
                       -         osvojil si odborné názvosloví,
     -         chápal význam předmětu pro studium ošetřovatelství a byl připraven osvojené poznatky podle potřeby aplikovat.
 
Z hlediska klíčových kompetencí rozvíjí výuka předmětu somatologie především komunikativní kompetence žáků ( dovednost samostatně, souvisle, logicky a odborně správně se vyjadřovat, schematicky zobrazovat, vyvozovat souvislosti, používat odborné názvosloví atd.), dovednost řešit problémy, pracovat s odbornou literaturou.
 
Pojetí výuky
Výuka se opírá o znalosti a dovednosti žáků z přírodovědných předmětů, zejména z biologie člověka a z chemie. Vedle výkladových metod se využívají i formy samostatné nebo skupinové práce žáků, práce s odbornou literaturou, statistickými údaji a s různými učebními pomůckami nebo multimediálními programy. Při hodnocení se přihlíží ke zvládnutí odborného názvosloví a klíčových kompetencí.
Předmět  se  vyučuje v  rozsahu 4 hodiny týdně, tj. celkem 136 hodin. Počty hodin uvedené u jednotlivých tematických celků jsou orientační.

2.   Rámcový rozpis učiva a výsledků vzdělávání

Učivo
Výsledky vzdělávání
1.      Funkční morfologie tkání (4)     
-              buňka (v návaznosti na biologii), tkáň, orgán, orgánový systém, organizmus
-              tkáně  - charakteristika, dělení
-              tkáně výstelkové, pojivové, tkáň svalová, nervová
-         popíše a schematicky nakreslí základní stavební a funkční jednotku těla;
-         definuje pojmy buňka, tkáň, orgán;
-         charakterizuje z anatomicko- fyziologického hlediska jednotlivé druhy tkání;
-         vysvětlí základní vztah mezi zevním a vnitřním prostředí;
-         objasní chování buňky v jednotlivých druzích roztoků;
-         vysvětlí nutnost  minimalizace negativních faktorů  zevního prostředí vzhledem k vývoji organizmu;
2.      Základní orientace na lidském těle        (2)
-        roviny a směry lidského těla                          
-        anatomická nomenklatura
-         prakticky prezentuje jednotlivé roviny a směry lidského těla na modelu kosterní soustavy;
-         používá správné názvosloví;
3.      Pohybový systém   (12)                                                                                  
-        kostra lidského těla
-        kosterní svaly
-        spojení kostí
                                    popíše obecnou stavbu kosti a spojení kostí;
-         prezentuje na modelu kosterní soustavy  popis skeletu jako celku;
-         charakterizuje význam prvků a  faktorů ovlivňujících růst kostí;
-         popíše obecnou stavbu svalu a objasní
      funkce jednotlivých svalů, význam jejich individuální stimulace a svalové kontrakce;
-         prakticky konkretizuje jednotlivé svalové
      skupiny a svaly na modelu;
-         schematicky znázorní některé součásti  pohybové soustavy včetně synapse;
4.      Krev  (8)
-        funkce krve
-        krevní plasma
-        krevní elementy
-        zástava krvácení, srážení krve
-        krevní skupiny
-        imunita
-         objasní funkci a složení krve včetně faktorů ovlivňujících složení;
-         objasní určování krevních skupin, vysvětlí rozdíl mezi krevními skupinami, definuje Rh  faktor;
-         definuje imunitu, její rozdělení a význam;
-         objasní význam thymu a RHS;
-         objasní a schematicky znázorní základní principy srážení krve, zástavy krvácení    a hemolýzy;
6.      Krevní oběh   (10)
                            -         stavba a funkce cév-   srdce
                            -         tepny velkého oběhu
                            -         žíly velkého oběhu
                            -         specializované oblasti krevního řečiště
                            -         dynamika krevního oběhu
                            -         mízní systém
-         slezina
-         popíše stavby stěny  tepny, žíly a  vlásečnice;
-         popíše a schematicky znázorní  princip
      cirkulace –velký a malý oběh, oběh krve plodem, mikrocirkulace orgánová;
-         schematicky znázorní a objasní topografickou anatomii srdce, stavbu srdeční stěny, chlopňového aparátu;
-         objasní průtok krve srdcem; definuje systolický objem a vypočítá  minutový objem;
-         definuje fáze srdečního cyklu;
-         popíše cévní zásobení srdečního svalu;
                           -         objasní řízení srdeční činnosti;
                                    vysvětlí inervaci srdce, základní principy  EKG, srdeční ozvy;
                           -         definuje krevní tlak a portální oběh;
-         popíše skladbu mízního systému, vznik, složení  a cirkulaci lymfy;
-         objasní a znázorní anatomicko-topografickou charakteristiku sleziny;
-         vysvětlí vztah fyzické zátěže, akce
      srdeční a minutového objemu;
7.      Dýchací systém  (6)                                                                                          
-         stavba a funkce jednotlivých oddílů dýchacích cest
-         přenos dýchacích plynů krví
-         mechanika dýchání, řízení dýchání
-         plicní objemy
-         popíše stavbu a funkci jednotlivých oddílů včetně plic a jejich                  projekci /horní a dolní dýchací cesty/;
-         objasní vitální kapacitu plic a faktory, které ji ovlivňují;
-         vysvětlí princip řízení dýchání;
-         znázorní pomocí vzorce vazbu hemoglobinu, O2 a jiných látek;
-         schematicky znázorní vitální kapacitu plic;
-         vysvětlí rizika dechové pasivity;
7.      Trávicí systém  (10)                                                                                         
-         dutina ústní, slinné žlázy, mléčný a trvalý chrup
-         jednotlivé úseky trávicího systému
-         játra, žlučové cesty, žluč
-         slinivka břišní
-         topografie orgánů dutiny břišní
-         metabolismus základních živin
  -         prezentuje na modelu topografii orgánů trávicí soustavy;
                               popíše obecný princip stavby a funkci jednotlivých oddílů;
-         schematicky znázorní jednotlivé úseky trávicího systému;
                          -         objasní význam enzymů;
-         definuje základní pojmy metabolismu živin;
8.      Močový systém a vylučování  (6)   
-         ledviny
                            -         vývodné močové cesty
                            -         diuréza a její řízení
                            -         složení moči
-         prezentuje topografii orgánů na modelu a schematicky je zobrazí;
-                                                     definuje základní stavební a funkční jednotku ledvin;  vysvětlí funkci a princip tvorby moči;
                          -         objasní významu správného pitného režimu  ve vztahu k adekvátní diuréze;                                   
9.      Pohlavní systém   (6)                                                                                        
                            -         pohlavní systém muže
                             -         pohlavní systém ženy
                            -         menstruační a ovulační cyklus
 
-           schematicky znázorní a prezentuje topografii jednotlivých orgánů,  charakterizuje jejich fyziologii;
-         objasní  pohlavního vývoj ženy a muže; vysvětlí rozdíl mezi biologickou, psychickou a sociální zralostí člověka;
-         popíše princip oplození, těhotenství a porod;
10.  Kožní systém   (2)                                                                                              
                            -         stavba a funkce kůže
                            -         přídatné orgány kožní
                            -         mléčná žláza, laktace
-         popíše stavbu a funkci kůže a přídatných orgánů kožních;
                                    ukáže a znázorní predilekční místa pro vznik dekubitů;
-         popíše mléčnou žlázu a objasní princip laktace; zdůvodní znalost fyziologické struktury mléčné žlázy vzhledem k samovyšetřování prsu;     
11.  Řízení činnosti organismu. Látkové řízení   (12)
                            -         regulace humorální a nervová
                            -         hypotalamo-hypofyzární systém
                            -         přehled žláz s vnitřní sekrecí
                                    popíše jednotlivé principy řízení organizmu;
                           -         objasní princip transportu hormonů;
                           -         popíše hypotalamo-hypofyzární systém  řízení organizmu;
                          -         vyjmenuje žlázy s vnitřní sekrecí;
                          -         zdůvodní projev deficitu nebo nadbytku  hormonu u jednotlivých žláz s vnitřní sekrecí;
12.  Nervové řízení organismu  (18)                                                                       
-         centrální nervový systém – stavba jednotlivých oddílů, funkce
-         periferní nervový systém
-         vegetativní nervový systém
-         vyšší nervová činnost
-         spánek
                                    definuje základní stavební a funkční jednotku;
-         schematicky znázorní a popíše stavbu a funkci jednotlivých oddílů;
                          -         objasní pojem hematoencefalická bariér;
                          -         konkretizuje složení, tvorbu a význam cerebrospinální tekutiny;
-         definuje pojem vyšší nervová činnost a její složky;
-         objasní význam spánku a popíše jeho jednotlivé fáze;
13.  Smyslové orgány   (6)                                                                                        
                          -         prezentuje topografii orgánů (oko,ucho);
-         popíše a schematicky znázorní složení jednotlivých orgánů;
                          -         objasní princip lomivosti světla a šíření  zvuku.