Dvouletý pilotní projekt SZŠ Tábor
Úvod
Tento pilotní projekt vznikl na základě potřeby implementace ICT do výuky s ohledem na ICT plán školy a s ohledem na chybějící výukové programy použitelné na středních zdravotnických školách v České republice. Od 1. září 2004 se otevíral nový obor „Zdravotnický asistent“ na všech středních zdravotnických školách v České republice, který nahrazuje obor „Všeobecná sestra“. Pro potřeby výuky na středních zdravotnických školách jsou k dispozici jen programy pro všeobecně vzdělávací předměty, které jsou i pro ostatní školy. Zde je nejvíce koncových uživatelů a tak se vyplatí tyto programy udělat. Jiná situace je pro odborné programy pro zdravotnické školy. Zde tyto programy nejsou na trhu vůbec, neboť s ohledem na počet těchto škol v republice se nevyplatí je dělat vůbec. Při jednání s firmou Pachner, která distribuuje výukové programy pro všechny školy v ČR, jsme se dozvěděli, že výukové programy pro předměty První pomoc, Ošetřovatelství, Somatologie, Psychologie a komunikace, základy veřejného zdravotnictví a Klinická propedeutika, které se učí na středních zdravotnických školách v České republice prostě neexistují. Jedinou výjimkou je program „Lidské tělo“, který je však pro odbornou výuku předmětu nedostačující, neboť je udělán pro širokou veřejnost a je naučně populární. Drahá výjimka je program se simulátorem ve formě modelu a s vyhodnocením pomocí PC, který je sice krásný, ale pro potřeby výuky a pro školy příliš nákladný (cca 90 000Kč,-) a navíc jen úzce specializovaný.
Naše škola je členem sdružení CELN, který má za úkol sdružovat všechny využitelné výukové programy pro školy a zatím se nám ani zde nepodařilo nalézt nějaké materiály potřebné pro výuku. Proto jsme se rozhodli s ohledem na výbornou spolupráci s Okresní nemocnicí v Táboře a Záchrannou službou v Táboře za pomoci odborných vyučujících ve škole vytvořit základ pro výuku těchto předmětů pomocí výpočetní techniky při běžné výuce.
Název projektu
Výukové materiály a
podklady pro výuku odborných předmětů na střední zdravotnické škole a jejich
implementace do výuky.
Anotace projektu
Cílem projektu je vytvořit nové výukové materiály pro ošetřovatelství, první pomoc, somatologii, psychologii a komunikaci, veřejné zdravotnictví a výchova ke zdraví a klinická propedeutika a ve spolupráci s partnerskou školou ověřit jejich přenositelnost do edukační praxe středních zdravotnických škol.
Materiály budou zpracovány v programech: Word, Front Page, Power Point, Conner Callisto 5, Photo studio 7, Zoner context 4 Profi. Výstupy budou prezentovány na internetových stránkách školy, multimediálních nosičích a nabídnuty dále pomocí sdružení Czech E-Learning Network.
Vymezení okruhů podle rozsahu a cílové skupiny
Cílová skupina jsou především žáci a studenti středních zdravotnických škol na zdravotnických školách v České republice. Část projektu pak počítá i s cílovou skupinou veřejnost a sociálně handicapovaná veřejnost, pro níž je z části určena První pomoc.
Protože také dlouhodobě pracujeme s dětmi z mateřských škol v rámci jiného projektu, rozhodli jsme se zpracovat první pomoc i pro naše nejmenší. S ohledem na obsahovou část a možnost využití projektu jde především o projekt regionálního charakteru, který lze možné využít i v jiných školách republiky. Zasáhne především žáky a studenty středních zdravotnických škol a předmět první pomoc je pak použitelný i pro ostatní střední školy, laickou veřejnost, základní školy.
Okruh C- Implementace výukového softwaru na středních školách.
Okruh E – Využití první pomoci pro veřejnost
Výchozí stav
S ohledem
na nový studijní obor na středních zdravotnických školách a knihy, které pro
výuku nejsou ještě schváleny, natož vytištěny, bychom rádi pomohli nejenom
odborným vyučujícím, ale i žákům, kteří by měli možnost danou látku
v mnohem atraktivnější formě shlédnout kdykoli na svém PC přes internet,
nebo v počítačové učebně, či při hodině samotné. Je tedy na samotných
vyučujících, co a jak si připraví do výuky a toho bychom rádi využili a spojili
tuto činnost s ICT plánem školy a začali propojovat jednotlivé učebny,
abychom mohli zavádět výsledky našeho snažení do výuky samotné.
Cíle projektu a jeho zdůvodnění
Cílem projektu je pomoci zavést v mnohem větší míře informační a komunikační technologie do výukového procesu nejenom na naší škole, ale pomoci i jiným školám, které zatím váhají s použitím výpočetní techniky i prezentační techniky při procesu výuky. Nejde nám o to, abychom nahradili, či vytlačili vyučující, jde nám jen o usnadnění jejich namáhavé práce, která v podobě příprav na vyučování na výuku není vlastně ani nikde vidět.
Jde tedy o tvorbu podkladů pro nový obor, zatraktivnění výuky, zvýšení oblíbenosti výpočetní techniky, která je používána především pro SMS a chat. Jde i o motivaci žáků a studentů. V neposlední řadě jde i o vyučujících, kteří by museli stejně udělat přípravy pro své hodiny. Jde tedy o vytvoření některých podkladových materiálů do hodin pro studenty i učitele. Výběr látky je volen na obsah učebních osnov a vhodnost z hlediska probírané látky.
Na stejné úrovni důležitosti nám jde také o splnění obsahu ICT plánů školy a zakoupení programů potřebných pro tvorbu výukových materiálů, propojení jednotlivých učeben a kabinetů na celé škole pomocí místní sítě a internetu. Dále zakoupení prezentační techniky a počítačů, které nám pomohou při tvorbě materiálů a zároveň umožní připojení k internetu. Počítače, které máme v současné době k dispozici jsou 10! let staré a na nákup nových PC do kabinetů prostě nejsou peníze. Tím bychom mohli nejen splnit požadavky ministerstva školství, ale i smysluplně motivovat učitele i studenty naší školy. Pro vytvoření kvalitních materiálů však potřebujeme i videokameru, abychom mohli jednotlivé zákroky a postupy nejprve nafilmovat, promítnout a teprve pak provádět prakticky při cvičeních a později v nemocnici při praktické vyučování. Příprava je v tomto případě velmi důležitá, neboť jde o životy lidí a každá neznalost, či zaváhání představuje přímé ohrožení na životech lidí. Ne vše je nutné zkoušet a předvádět na lidech jako modelech, neboť jde o zákroky nepříjemné a někdy i bolestivé. Z tohoto důvodu potřebujeme vhodné modely, na kterých můžeme zkoušet a natáčet jednotlivé postupy. Samotná prezentace pak bude pomocí videodataprojektoru, který nám pomůže při samotné prezentaci při výukové hodině.
V neposlední době jde také o aplikaci všech znalostí vyučujících, kteří absolvovali školení na PC v rámci povinného školení. Jsme rádi, že je v našich řadách takové množství vyučujících, kteří vstupují do tohoto projektu.
Všechny položky jsou řádně zdůvodněny v níže uvedených tabulkách.
Blended Learning
Blended Learning spočívá v kombinaci elektronické formy vzdělávání a prezenční formy vzdělávání. Elektronické prvky mají sloužit pouze jako podpora výuky. Na základě zkušeností se nepovažuje e-learning ve své čisté podobě za vhodný pro studenty základních, středních ani vyšších odborných škol. Díky vhodné kombinaci obou forem vzdělávání se stává vzdělávání mnohem zábavnějším, interaktivním a po všech stránkách efektivnějším způsobem vzdělávání.
Tato informace se stala vodítkem i pro naši práci a proto jsme se dohodli na kompromisu, který by měl přinést co největší užitek pro studenty a pro jednotlivé vyučující. Tento kompromis spočívá v rozdělení výukových materiálů pro výuku tak, aby bylo možno výsledky používat i v kombinaci se zpětným projektorem, podkladových listů a samozřejmě počítačem a videodataprojektorem. Vše je plně na rozhodnutí na vyučujícím.
Souvislost s ostatními činnostmi školy
Naše škola má s ohledem na své zaměření zcela specifické předměty, které se projevují v zaměření celého studia. Právě tyto předměty, které jsme zvolili pro zpracování jsou jedny z nejdůležitějších, které se dají zároveň vyučovat i pomocí výpočetní techniky. Studenti mají navíc neomezený přístup do učebny výpočetní techniky a tak mají možnost využívat všech předností této techniky. Při odborné praxi v nemocnici i v ordinacích lékařů je bezpodmínečně nutná rozhodnost a znalost problematiky. Díky pochopení Okresní nemocnice v Táboře a Zdravotnické záchranné služby Tábor, se kterými máme úzké vztahy, se můžeme spolehnout na odbornou pomoc při zpracovávání podkladů.
Pomoc a odborné zázemí máme i v mnoha lékařích, kteří se podílejí na teoretické výuce ve škole. Dlouhodobá spolupráce s mateřskými školami nám dává i vodítko, jak postupovat při zpracování podkladů pro tuto věkovou skupinu.
Na naší škole pak pravidelně
probíhá soutěž hlídek první pomoci ze základních škol, které organizujeme s pomocí
Červeného kříže. Další vazby jsou na Charitu Tábor v oblasti
dobrovolnictví.
Výstupy projektu
Jsme členy občanského sdružení Czech E-Learning Network (CELN), jehož členy jsou základní, střední a vyšší odborné školy. Z tohoto členství neplynou žádné povinnosti, ale jen výhody, informace, odborná setkání a možnost se zapojení do společných projektů ostatních subjektů sdružení CELNu. Právě této možnosti chceme využít, abychom pomocí této organizace pomohli rozšíření tohoto projektu na další subjekty, které jsou v databázi CELNu. Toto sdružení nám pak umožní mnohem efektivněji přenést výsledky našeho snažení do dalších škol.
Další velmi významný prvek našeho výstupu je naše webová stránka, která bude mít přímý odkaz na náš projekt a bude možně kdykoliv stáhnout celý obsah, nebo jen jednotlivé části.
Na požádání můžeme nahrát i obsah na CD- ROM a zaslat zájemcům.
Partnerská spolupracující škola
Název organizace: Střední zdravotnická škola
Obec: Písek
PSČ: 397 11
Ulice, č.p.: Národní svobody 420
Telefon: +420382201410
Fax: +420382201410
Email: reditel@szs-pi.cz
IČ: 00512281
DIČ: 097-00512281
REDIZO: 600019616
Datum zápisu do školského rejstříku: 1.1.2005
Statutární orgán (statutární zástupce ověřující organizace)
Příjmení: Šatrová
Jméno: Helena
Titul: PhDr.
Funkce: ředitelka
Přenositelnost výstupů na partnerskou školu
Při předběžné domluvě o projektu budoucím jsme se domluvili na co nejjednodušší a nejefektivnější komunikaci, která se týká tohoto projektu, která spočívá v komunikaci po internetu a přibližně dvou návštěvách osobních v partnerské škole.
Vyučující budou mít k dispozici trvale poslední verze všech materiálů a budou moci se vždy dle jednotlivých předmětů s ohledem na úplnost, přesnost a věcnou správnost domlouvat jak pomocí emailové pošty, tak i telefonicky a předpokládáme i spolupráci osobní, kde se budou řešit problémy zásadního charakteru. Všechny připomínky budou projednávány v rámci předmětu samotného s ohledem na poslední poznatky i na odbornou praxi.
Trvalá
přenositelnost projektu v rámci obou škol je dána především velmi dobrými
vztahy, které mají tyto školy nejen s ohledem na zaměření obou škol.
Propagace projektu
Samotná propagace projektu je na několika nezávislých úrovních. První úroveň je samotná výuka, kde je první zpětná vazba. Další propagace je na našem webu, kde bude zřízen dostatečně odlišený odkaz a bude možno stáhnout jednotlivé části projektu samostatně a na požádání zašleme i CD s výukovými podklady a texty.
Další propagace v rámci kraje bude nabídka pro všechny zdravotnické školy v rámci Jihočeského kraje.
Jedna z největších možností propagace projektu bude uveřejnění a rozeslání těchto informací přes sdružení CELN na všechny školy, které jsou v současné chvíli v databázi tohoto sdružení.
Odborná externí spolupráce
Okresní nemocnice v Táboře
Náměstkyně pro ošetřovatelskou péči Helena Plocková, která nám zprostředkuji další spolupráci v Okresní nemocnici v Táboře, kde probíhá i výuka ve 3. a ve 4. ročnících v předmětu ošetřování nemocných.
Zdravotnická záchranná služba v Táboře
Spolupráci zajišťuje pan ředitel MUDr. Marek Slabý, který přislíbil pomoc přímo z terénu a z praxe záchranné služby.
Odborný a realizační tým
Volba složení týmu byla jednou ze stěžejních momentů při přípravě a kompletaci budoucího projektu takovéhoto rozsahu. Je nám jasné, že jde o velmi rozsáhlou a odborně náročnou práci. Proto jsme zvolili s ohledem na široké zázemí projektu, odbornost a srozumitelnost vyučující, kteří jsou z hlediska odbornosti na úrovni a mají chuť vykonat něco navíc. Někteří vyučující budou pracovat s ohledem na svou odbornost ve dvou předmětech.
Projekt
je rozsáhlý od obsahu práce, rozsahu práce, jeho záběru, přes programování, až
samozřejmě po finanční stránku. Díky pochopení a nadšení kolektivu jsme se
mohli rozhodnout pro tento krok i díky plnému pochopení vedení školy.
Projekt, kooperace, koordinace, pomoc v ICT oblasti a programování:
Ing. Hynek Másílko - ICTK správce, zástupce ředitelky
Odborná a konzultační
pomoc:
Mgr. Jana Janáčková - statutární zástupkyně ředitelky a
vedoucí odborných vyučujících
Vyúčtování projektu:
Jana Horažďovská - hospodářka a ekonomka školy
Ošetřovatelství:
Mgr. Alena Jirková
Bc. Marie Kmínková
Mgr. Lenka Ostrá
Bc. Iva Fialová
První pomoc:
Mgr. Lenka Ostrá
Bc. Táňa Srpová
Bc. Helena Balláková
Somatologie:
Mgr. Jan Macháček
Psychologie a
komunikace
Mgr. Věra Koblasová
Mgr. Miroslava Hronová
Mgr. Jana Volemanová
Mgr. Jana Marešová
Veřejné zdravotnictví
a výchova ke zdraví
Bc. Helena Baláková
Mgr. Miroslava Hronová
Bc. Táňa Srpová
Klinická propedeutika
Mgr. Alena Jirková
Všeobecné požadavky pro tvorbu výukových
materiálů a podkladů:
Všechny materiály pro jednotlivé předměty budou dle společné dohody zpracovávány tak, aby z hlediska teorie vyučování splňovaly základní obsahovou část dané látky a bylo možno používat výukový a podkladový materiál při:
Teoretické hodině
- přímo na počítači při vyučovací hodině samotné s pomocí počítače a videodataprojektoru
- jako materiál pro samostudium v učebně výpočetní techniky
- jako materiál pro samostudium přes internet
- jako podkladový pro tvorbu pracovních listů pro studenty
- jako podkladový materiál pro výstup na blány pro meotar, používané jako doplňkové prostředky pro výklad při odborných hodinách
Cvičení
- procvičování probrané látky formou testů v počítačové učebně
- přiblížení probírané látky nejprve pomocí fotografií, videa, popisu a zobrazení možných chyb při praktické činnosti
- modelové situace a jejich následný rozbor
- nácvik výchovného zaměstnání
- relaxační techniky
- nácvik komunikačních technik, modelové situace
Použité metody:
- výklad ve formě základní osnovy vhodně propojený s obrázky a videem
- podklady pro problémové vyučování
- podklady pro náměty k problémovému vyučování
- podklady pro skupinové vyučování
- podklady pro metody kritického myšlení
Výukové materiály a podklady v prvním
roce projektu
Obsah vychází z učebních dokumentů oboru zdravotnický
asistent
Ošetřovatelství
Cílem předmětu je vést žáky k získávání teoretických poznatků a praktických dovedností v péči o zdraví, prevenci poškození zdraví a ošetřování pacientů/klientů. Důraz se klade na vytváření sociálních dovednistí a postojů žáků vyplývajících z holistického pojetí osobnosti pacienta/klienta a z problematiky multikulturního přístupu ke klientovi. Žáci jsou vzděláváni v základech teorie ošetřovatelského procesu, který je předpokladem poskytování individuální ošetřovatelské péče.
Zpracované výukové materiály musí směřovat k tomu, aby žák:
- znal teorii ošetřovatelství a ošetřovatelského procesu
- osvojil si vědomosti a dovednosti z ošetřovatelských postupů v péči o pacienty/klienty
- znal organizaci práce ošetřovatelského týmu a své postevní v něm
- byl schopen provádět potřebné ošetřovatelské intervence
- dodržoval zásady hygieny , antisepse a asepse
- pracoval bezpečně a osvojil si bezpečně pracovní postupy
- vhodně komunikoval s pacienty/klienty, respektoval jejich osobnosti a kulturní specifika
- dodržoval práva pacientů, uplatňoval holistický přístup k pacientům/klientům
- přijímal osobní odpovědnost při poskytování ošetřovatelské péče, dbal na kvalitu své práce
- osvojil si zásady týmové práce
- byl si vědom multikulturní identity pacientů/klientů
- uvědomoval si potřebu sociální interakce v týmové spolupráci.
-
Vytvoření vybraných
výukových materiálů pro předmět „Ošetřovatelství“ - 1. ročník –
- důležitá témata předmětu ošetřovatelství z 1.
ročníku oboru zdravotnický asistent
a) Ošetřovatelství
b) Historie
zdravotnictví
c) Cíle
ošetřovatelství
d) Modely
ošetřovatelství
e) Ošetřovatelský
proces a potřeby
f)
Vývoj ošetřovatelství a vzdělávání zdravotnických
pracovníků
g) Rysy
ošetřovatelství
h) Ochrana
zdraví zdravotnického asistenta
i)
Ošetřovací jednotka
j)
Organizace
práce zdravotnického týmu, ošetřovatelský proces
k) Péče
o pomůcky
l)
Lůžko a jeho úprava
První pomoc
Obecným cílem předmětu je seznámit žáky s moderním pojetím první pomoci a fungováním jednotného záchranného systému, naučit je pohotově reagovat a správně postupovat v život ohrožujících situacích (a to jak v nemocničním prostředí, tak v terénu), při živelných katastrofách, teroristických útocích a jiných mimořádných situacích. Cíl vyplývá z povinnosti zdravotnických pracovníků poskytovat neprodleně první pomoc každému, jestliže by bez této pomoci byl ohrožen jeho život nebo vážně ohroženo zdraví a není-li pomoc včas dosažitelná obvyklým způsobem a zajistit mu podle potřeby další odbornou péči i z metodického pokynu MŠMT k začlenění tematiky ochrany člověka za mimořádných událostí. Žáci jsou vedeni k osvojení nejen potřebných vědomostí, ale zejména ke zvládnutí dovedností v předlékařské první pomoci a zásad bezpečného chování v situacích obecného ohrožení. Dalším cílem je vést žáky k osvojení etických aspektů první pomoci a k získávání vlastností zachránce.
Zpracované výukové materiály musí směřovat k tomu, aby žák:
Výuka směřuje k tomu, aby žák po jejím ukončení měl tyto vědomosti:
- znal integrovaný záchranný systém a své místo v něm,
- dokázal popsat, zaznamenat a předat důležité informace o vzniklé události, při které poskytoval první pomoc,
- znal jednotný postup při poskytování první pomoci,
- osvojil si poznatky o příčinách, příznacích, způsobu ošetřování a nejčastějších komplikacích jednotlivých typů poranění,
- znal obecná pravidla ochrany člověka za mimořádných událostí.
Dovednosti:
- byl schopen zahájit neodkladnou resuscitaci,
- při vyšetřování a ošetřování zraněného postupoval dle osvojeného jednotného systému pro poskytování první pomoci,
- uměl kriticky zhodnotit vzniklou situaci a rozhodnout o prioritách poskytování první pomoci,
- uměl poskytnout první pomoc u zraněného v bezvědomí, při krvácení, PNO, poranění kostí, kloubů a měkkých částí těla, ošetřit popáleného, poleptaného, atd.,
- v případě nutnosti zajistil nezbytný transport zraněného,
- uměl využít k poskytování první pomoci, a to jak v nemocničním prostředí, tak v terénu, všech dostupných pomůcek
Vytvoření výukového a pokladového materiálu
na PC pro předmět první pomoc pro
studenty 1. ročníků SZŠ s návazností na praktické vyučování – 1. část.
Další využití:
Pro kurzy sanitářů ve spolupráci s Okresní nemocnicí
Tábor.
Pro laickou dospělou veřejnost – učitelé základních škol, zaměstnanci firem, zaměstnanci policie, úřadů, státní správy,…)
Vše bude zpracováváno za účasti Okresní nemocnice v Táboře
a Zdravotnické záchranné služby v Táboře.
a) Úvod
do předmětu
b) Příruční
lékárna
c) Jednotný
postup při poskytování první pomoci
d) Polohování a transport zraněných
e) Neodkladná
resuscitace
f)
Bezvědomí
g) Šok,
křečové stavy
h) Krvácení
i)
Rány
j)
Poškození teplem, chladem a chemickými látkami
První pomoc pro laickou veřejnost různých věkových kategorií (mateřské
školy, základní školy) – 1. část
a) Krvácení
z drobných ran a z řezných ran
b) Popálení
c) Poleptání
d) Přehřátí
Somatologie
Předmět somatologie se zabývá stavbou a funkcí lidského organizmu za fyziologických podmínek Poskytuje žákům základní vědomosti z klinicky aplikované anatomie a fyziologie, histologie a biochemie. Učí základy medicínského jazyka a nomenklatury, prohlubuje znalosti žáků z biologie a dalších přírodovědných předmětů.
Zpracované výukové
materiály musí směřovat k tomu, aby žák:
- uměl popsat stavbu lidského těla,
- prezentovat topografickou anatomii jednotlivých orgánů lidského těla,
- rozuměl významu a fyziologické funkci jednotlivých soustav a orgánů lidského těla,
- osvojil si odborné názvosloví,
- chápal význam předmětu pro studium ošetřovatelství a byl připraven osvojené poznatky podle potřeby aplikovat.
Pro první ročník oboru zdravotnický
asistent vytvořit přehledný a hypertextově propojený průvodce somatologií pro
vyučující a studenty „Didaktický obrazový průvodce somatologií“ – 1. část
Témata dle učebních osnov:
a)
Tkáně
o buňka (v návaznosti na biologii), tkáň, orgán, orgánový systém, organizmus
o tkáně
o charakteristika, dělení
tkáně výstelkové, pojivové, tkáň svalová, nervová
b)
Orientace na lidském těle
o roviny a směry lidského těla
c)
anatomická nomenklatura
d)
Pohybový systém
o kostra lidského těla
o kosterní svaly
o spojení kostí
e)
Krev, Krevní oběh
o stavba a funkce cév
o srdce
o tepny velkého oběhu
o žíly velkého oběhu
o specializované oblasti krevního řečiště
o dynamika krevního oběhu
o mízní systém
o
slezina
o funkce krve
o krevní plasma
o krevní elementy
o zástava krvácení, srážení krve
o krevní skupiny
f)
imunita
g)
Dýchací sytém
o stavba a funkce jednotlivých oddílů dýchacích cest
o přenos dýchacích plynů krví
o mechanika dýchání, řízení dýchání
o plicní objemy
Psychologie a komunikace
Předmět,
který je určen pro studenty 2., 3., a 4. ročníku střední zdravotnické školy.
Psychologie je jedním ze základních odborných předmětů, který spolu
s dalšími odbornými předměty, zejména s předměty ošetřovatelství a ošetřování nemocných, významně rozvíjí
osobnost žáka.
Zpracované výukové materiály musí směřovat k tomu, aby žák:
- žák chápal potřeby a chování pacienta/klienta a vhodně s ním komunikoval
- uplatňoval individuální přístup k pacientům/klientům, respektoval jejich osobnost, věk, sociokulturní přístup k pacientům/klientům, respektoval jejich osobnost, věk, sociokulturní a jiné zvláštnosti
- uměl navazovat kontakty s lidmi a řešit vhodným způsobem různé komunikativní a sociální situace
- využíval při práci i v osobním životě poznatky z psychologie obecné, osobnosti, vývojové sociální a zdravotnické
- uměl využívat techniky sebepoznání, sebevýchovy a učení k rozvoji vlastní osobnosti
- získal vědomosti z oblasti péče o duševní zdraví a uměl je uplatňovat jak při poskytování ošetřovatelské péče a vedení zdravách i nemocných k péči o zdraví, tak pro podporu vlastního zdraví
- byl připraven pracovat v týmu a s mimořádnou zátěží
- uměl využívat získané vědomosti a dovednosti pro plánování osobního i pracovního života, při hledání zaměstnání
-
Pro 3. ročník oboru zdravotnický asistent
vytvořit výukové a podkladové materiály na PC pro předmět Psychologie a
komunikace
a) Vliv civilizace na psychiku člověka
b) Základy sociální psychologie
c) Umění
komunikace a jednání s lidmi
Veřejné zdravotnictví a výchova ke zdraví
Cílem vyučovacího předmětu je jednak zprostředkovat žákům poznatky z oblasti zdravotní politiky, organizace a řízení zdravotnictví a pracovního uplatnění ve studovaném oboru, jednak připravit je na to, aby byli schopni vhodným způsobem ovlivňovat postoj svých pacientů/klientů i spoluobčanů k vlastnímu zdraví a podílet se na realizaci programů na podporu zdraví. V tomto směru má předmět i významnou výchovnou funkci, neboť vede žáky k chápání zdraví jako nejvyšší hodnoty a k odpovědnosti za své zdraví.
Obsah předmětu tvoří dva okruhy učiva: z oblasti veřejného zdravotnictví a zdravotní politiky a z oblasti výchovy ke zdraví. Žáci se rovněž seznamují s významnými zdravotnickými organizacemi, s vybranými programy na podporu zdraví a učí se připravovat jednoduché programy obdobného charakteru.
Zpracované výukové materiály musí směřovat k tomu, aby žák:
-
orientoval
se v systému zdravotní péče v České republice a rozuměl principům
poskytování zdravotní péče,
-
znal
základní právní normy týkající se péče o zdraví a zabezpečení v případě
nemoci,
-
věděl,
jaké jsou možnosti uplatnění zdravotnického asistenta, požadavky na jeho odbornou způsobilost i
možnosti kariérního růstu, měl přehled o působnosti dalších kategorií
zdravotnických pracovníků,
-
byl
připraven podílet se na realizaci programů na podporu zdraví a vhodným způsobem
ovlivňovat postoj svých pacientů/klientů i jiných lidí k péči o své
zdraví,
-
znal
faktory ovlivňující zdraví a uvědomoval si důsledky nemoci pro jednotlivce i
společnost,
-
znal
systém prevence nemoci obyvatelstva i
formy osobní prevence
-
uvědomoval
si význam zdraví pro osobní život i pro společnost a byl připraven chránit
zdraví své i zdraví pacientů/klientů, lépe chápal problémy osob se zdravotním
postižením.
Pro 3. ročník oboru
zdravotnický asistent vytvořit výukové a podkladové materiály na PC pro předmět
Veřejné zdravotnictví a výchova ke zdraví
– 1. část
a) Veřejné
zdravotnictví
b) Systém
zdravotní péče
c) Právní
úprava zdravotní péče
d) Zabezpečení
v případě nemoci a jiných tíživých sociálních událostí
e) Pracovníci
ve zdravotnictví
f)
Etika
Klinická propedeutika
Nový předmět, který se vyučuje na zdravotnických školách po mnoha letech. Předmět má provázanost s dalšími předměty. Při zpracování podkladů bode použit mimo jiné program AISLP, který je na naši školu dodáván zdarma 4x ročně a zabezpečuje tak aktuální informace v oboru. Další informace pro doplnění jsou pak na internetu a vhodně doplněny pro potřeby výuky.
Obecným cílem předmětu je seznámit žáky s postupy používanými při vyšetření pacienta lékařem, tedy s lékařskou anamnézou, fyzikálním vyšetřením a vyšetřovacími metodami. Současně tak vést žáky k porozumění základní lékařské terminologii, orientaci v chorobopisu pacienta a rozpoznání základních chorobných příznaků. Nedílnou součástí předmětu je znalost základních farmakologických přípravků, jejich forem, aplikace, nežádoucích účinků a kontraindikace vybraných lékových skupin.
Předmět klinická propedeutika tvoří teoretický základ pro dovednosti, které má žák aplikovat prakticky v ošetřovatelství.
Zpracované výukové materiály musí směřovat k tomu, aby žák:
- znal subjektivní a objektivní příznaky onemocnění,
- rozpoznal na základě příznaků změnu stavu nemocného,
- znal postup při fyzikálním vyšetření pacienta a uměl při něm spolupracovat s lékařem,
- dovedl měřit vitální funkce a znal jejich normální hodnoty,
- byl seznámen s principem přístrojových vyšetřovacích metod,
- byl orientačně seznámen s přípravou pacienta před vyšetřením a péčí po vyšetření u základních přístrojových vyšetřovacích metod,
- uměl zařadit léky podle účinku do skupin,
- znal život ohrožující nežádoucí účinky léků,
- uvědomoval si nezbytnost stálého doplňování nových informací a poznatků, zejména z oblasti farmakologie,
- využíval znalostí z jiných teoretických oborů i z praxe,
- zamýšlel se nad rolí sestry a asistenta u lůžka pacienta,
- získal pozitivní vztah ke svému budoucímu povolání a uvědomoval si jeho důležitost i výjimečnost.
Pro 2. ročník oboru zdravotnický asistent
vytvořit výukové a podkladové materiály na PC pro předmět Klinická propedeutika – 1. část
a) Farmakologie
Výukové materiály a podklady ve druhém roce
projektu
Obsah vychází z učebních dokumentů oboru zdravotnický
asistent a většina zpracovaných programů a podkladů přímo navazuje na první
část projektu z roku 2005.
Ošetřovatelství
Vytvoření vybraných
výukových materiálů pro předmět „Ošetřovatelství“ - 2. ročník –
důležitá témata předmětu ošetřovatelství z 2. ročníku oboru
zdravotnický asistent
a) Pacient
a nemocniční prostředí
b) Hygienická
péče o děti a dospělé
c) Výživa
nemocných
d) Ošetřování
nemocného s bolestí
e) Obvazový
materiál, obvazová technika
f)
Sledování fyziologických funkcí
g) Péče
o kůži (opruzeniny, ošetřování ran, ošetřování dekubitů)
h) Ošetřování
ran se zaměřením na dekubity
i)
Rehabilitační ošetřovatelství
j)
Odběr biologického materiálu
k) Infuzní
terapie
l)
Asistence při převazu ran
m) Bezvědomí
a KPR (kardiopulmonární resuscitace)
První pomoc
Vytvoření výukového a
pokladového materiálu na PC pro předmět
první pomoc pro studenty 1. ročníků SZŠ s návazností na praktické vyučování
– 2. část.
a) Poranění
hlavy a CNS
b) Poranění
páteře a míchy
c) Poranění
hrudníku
d) Poranění
břicha a pánve
e) Poranění
kostí a kloubů
f)
Překotný porod a akutní stavy v gynekologii
g) Akutní
otravy
h) První
pomoc při mimořádných událostech
První pomoc pro laickou veřejnost různých věkových kategorií (mateřské
školy, základní školy) – 1. část
a) Prevence
úrazů (otravy, doprava, elektrický proud, domácnost,…)
b) Kardiopulmonární resuscitace
c) Integrovaný
systém
d) Pokousání
zvířetem
e) Cizí
tělesa
Somatologie
Pro
první ročník oboru zdravotnický asistent vytvořit přehledný a hypertextově
propojený průvodce somatologií pro vyučující a studenty „Didaktický obrazový
průvodce somatologií“ – 2. část
a) Trávicí
systém
o dutina ústní, slinné žlázy, mléčný a trvalý chrup
o jednotlivé úseky trávicího systému
o játra, žlučové cesty, žluč
o slinivka břišní
o topografie orgánů dutiny břišní
metabolismus základních živin
b) Močový
systém a vylučovací systém
o ledviny
o vývodné močové cesty
o diuréza a její řízení
složení moči
c) Pohlavní
systém
o pohlavní systém muže
o pohlavní systém ženy
menstruační a ovulační cyklus
d) Látkové
řízení
o regulace humorální a nervová
o hypotalamo-hypofyzární systém
přehled žláz s vnitřní sekrecí
e) Smyslové
orgány
Psychologie a komunikace
Pro 4. ročník oboru
zdravotnický asistent vytvořit výukové a podkladové materiály na PC pro předmět
Psychologie a komunikace
a) Umění komunikace a jednání s lidmi
o rozhovor: navázání kontaktu, vedení rozhovoru, zaujímání a projevování postojů
b) Psychologie nemocných
o vliv nemoci nebo zdravotního postižení na psychiku člověka
o psychosomatické a somatopsychické nemoci
o pohled na nemoc
o subjektivní prožívání nemoci, jeho modifikace kulturou
o poměr nemocného k nemoci
o prožívání nemoci v čase
o adaptace na nemoc a hospitalizaci; kulturní specifika
o psychoterapie v práci zdravotníka
o produktivní a neproduktivní přístup zdravotníka k nemocnému
o formování vztahu nemocný – zdravotnický pracovník
o psychologie čekárny a ordinace
o problematika iatrogenie
o problematika domácí péče
o zvláštnosti přístupu k dospělým, dětem, dospívajícím, cizinců, a příslušníkům národnostních menšin
o psychologie jedince se zdravotním postižením
o psychologie bolesti, strachu, úzkosti, umírání a bolesti
o profesionální adaptace, deformace
Veřejné zdravotnictví a výchova ke zdraví
a) Aktuální
otázky zdravotnictví
b) Výchova
ke zdraví
c) Zdraví
a nemoc
o Faktory ovlivňující zdraví
o Sociální aspekty nemoci
o Zdravotní stav obyvatelstva ČR a regionu;
zdravotní stav dětí a mládeže
o Psychosociální problémy člověka se zdravotním
postižením
d) Programy
na podporu zdraví
e) Výchova
ke zdraví
o Prevence nemocí a úrazů
o
Metody a
prostředky výchovy ke zdraví
Klinická propedeutika
Využití: 1. ročník SZŠ dálkové studium
2. ročník SZŠ denní studium
a) Obecná
sympnomatologie
o
anamnéza:
osobní, rodinná, sociální, pracovní
o
subjektivní a objektivní příznaky
o sledování a měření fyziologických funkcí: tělesná teplota, tep, dýchání, krevní tlak
o fyzikální vyšetření: pohled, poklep, poslech, pohmat, per rectum
b) Vyšetřovací
metody
o
laboratorní
o
přístrojové přehled
o
funkční
o
RTG, CT, MR, izotopy, USG
o
endoskopie,
EKG, EEG
Závěr
Celý
projekt je zpracován s ohledem na vysokou
odbornou a obsahovou úroveň. Vyšší finanční náročnost je vázána
především nutností zakoupení HW a pro edukaci obsahu samotného pak i propojení
ostatních odborných učeben do sítě LAN. Vycházíme ze situace, kdy pro nový obor
nejsou zpracovány žádné materiály ve formě tištěných publikací a pro tento
obor, ani typ škol neexistuje žádný výukový program.
Materiální prostředky potřebné pro projekt
Při volbě jednotlivých komponent potřebných pro realizaci projektu jsme vycházeli ze skutečných potřeb projektu v závislosti na jednotlivých letech projektu.Veškeré podkladové materiály byly předem konzultovány s odborníky v oboru a ceny jsou zaokrouhleny na nejbližší stokorunu tak, jak byly vykalkulovány a zjištěny v ceníkách. Propojení jednotlivých učeben provede autorizovaná firma AutoCont, která provedla proměření na místě a provedla finanční kalkulaci na základě skutečného stavu ve škole s ohledem na síť v rámci projektu INDOŠ. Ostatní ceny vychází ze skutečné ceny produktů (programy). Jednotlivé položky mají přímou návaznost na používání a potřeby v průběhu tvorby samotného projektu.