První pomoc - úvod Pojetí zpracování Odkazy na internetu, literatura O autorech
PRVNÍ POMOC  pro 1. ročník PRVNÍ POMOC pro laickou veřejnost

PRVNÍ POMOC - učební osnova předmětu

 Studijní obor, 53-41-M/007 Zdravotnický asistent
 
Obecným cílem předmětu je seznámit žáky s moderním pojetím první pomoci a fungováním jednotného záchranného systému, naučit je pohotově reagovat a správně postupovat v život ohrožujících situacích (a to jak v nemocničním prostředí, tak v terénu), při živelných katastrofách, teroristických útocích a jiných mimořádných situacích. Cíl vyplývá z povinnosti zdravotnických pracovníků poskytovat neprodleně první pomoc každému, jestliže by bez této pomoci byl ohrožen jeho život nebo vážně ohroženo zdraví a není-li pomoc včas dosažitelná obvyklým způsobem a zajistit mu podle potřeby další odbornou péči i z metodického pokynu MŠMT k začlenění tematiky ochrany člověka za mimořádných událostí. Žáci jsou vedeni k osvojení nejen potřebných vědomostí, ale zejména ke zvládnutí dovedností v předlékařské první pomoci a zásad bezpečného chování v situacích obecného ohrožení. Dalším cílem je vést žáky k osvojení etických aspektů první pomoci a k získávání vlastností zachránce.
Z hlediska požadovaných klíčových kompetencí spočívá přínos předmětu především v rozvíjení dovednosti řešit problémy, tzn. zejména rychle se orientovat v situacích ohrožení života  a správně a pohotově poskytnout první pomoc, efektivně komunikovat a podle situace spolupracovat s dalšími osobami nebo složkami záchranného systému. Výuka podporuje rovněž rozvoj personálních kompetencí žáků - tj. především dovednosti správně odhadovat své schopnosti a možnosti, jednat odpovědně a samostatně.
 
Výchovně - vzdělávací cíle
Výuka směřuje k tomu, aby žák po jejím ukončení měl tyto vědomosti:
-     znal integrovaný záchranný systém a své místo v něm,
-     dokázal popsat, zaznamenat a předat důležité informace o vzniklé události, při které poskytoval první pomoc,
-     znal jednotný postup při poskytování první pomoci,
-     osvojil si poznatky o příčinách, příznacích, způsobu ošetřování a nejčastějších komplikacích jednotlivých typů poranění,
-     znal obecná pravidla ochrany člověka za mimořádných událostí.
Dovednosti:
-     byl schopen zahájit neodkladnou resuscitaci,
-     při vyšetřování a ošetřování zraněného postupoval dle osvojeného jednotného systému pro poskytování první pomoci,
-     uměl kriticky zhodnotit vzniklou situaci a rozhodnout o prioritách poskytování první pomoci,
-     uměl poskytnout první pomoc u zraněného v bezvědomí, při krvácení, PNO, poranění kostí, kloubů a měkkých částí těla, ošetřit popáleného, poleptaného, atd.,
-     v případě nutnosti zajistil nezbytný transport zraněného,
-     uměl využít k poskytování první pomoci, a to jak v nemocničním prostředí, tak v terénu, všech dostupných pomůcek
V oblasti postojové:
-     - přijímal osobní zodpovědnost za provedení první pomoci,
-     - byl si vědom významu soustavného vzdělávání v oblasti první pomoci a akutní medicíny,
-     - řídil se etickými zásadami při poskytování první pomoc,
-     - byl ztotožněn s vlastnostmi záchrance,
-    -uvědomoval si význam osobní ochrany, nutnost efektivního jednání a vzájemné pomoci při hrozbě nebo vzniku       mimořádných událostí
 
Pojetí výuky
    Předmět první pomoc je chápán jako teoreticko-praktický. Z vyučovacích forem by mělo převládat cvičení jednotlivých postupů doplněné diskusemi a besedami s odborníky zaměřené na ochranu osob za mimořádných situací. Žádoucí je zařazování modelových situací i konfrontace životních zkušeností žáků. Přínosné budou také exkurze do středisek integrovaného záchranného systému.
Při výuce se doporučuje využívat mezipředmětových vztahů na úrovni horizontální i vertikální:
    Z ošetřovatelství – by si žáci měli přinést poznatky o asepsi, antisepsi, dezinfekci, sterilizaci, obvazové technice a sledování fyziologických funkcí (1. a 2. ročník).
Ze somatologie – mohou čerpat poznatky o stavbě a funkci jednotlivých tělních soustav.
V návaznosti na klinickou propedeutiku – je možné pak využívat vědomostí o příznacích a základech vyšetřování nemocných.
Další možností mezipředmětových vztahů je vazba na předmět základy epidemiologie a hygieny.
    Poznatky a dovednosti z předmětu první pomoc lze následně využít a prohlubovat ve výuce odborných předmětů (ošetřovatelství, ošetřování nemocných, ošetřování v klinických oborech, veřejné zdravotnictví a výchova ke zdraví).
Předmět se doporučuje zařadit do 2. ročníku, celkový rozsah výuky je 1 vyučovací hodina týdně (tj. 34 hodin celkem). Při výuce se  třída se dělí na skupiny,  předmětu se vyučuje ve dvouhodinových celcích. Výuku lze také organizovat blokově nebo jako ucelený kurz. Počty hodin uvedené v rozpisu učiva jsou orientační.
 
 
2 Rozpis učiva a výsledků vzdělávání
 
Učivo
Výsledky vzdělávání
1.      Úvod do předmětu  (1)
-       definice základních pojmů
-       integrovaný záchranný systém (IZS) základní složky, způsoby aktivace IZS
-       vlastnosti záchrance
-       význam první pomoci
Žák:
-       rozumí základním pojmům vztahujícím se k první pomoci (dále PP) a správně je používá;
-       dokáže určit složky IZS,  způsoby aktivace
     a komunikace v systému;
-       zná své postavení v záchranném řetězci;
-       je schopen načrtnout jednoduché schéma
     hierarchie IZS;
-       zná linky tísňového volání;
2.      Příruční lékárna   (1)
-       základní vybavení a využití obsahu lékárny v domácnosti
-       uložení a kontrola lékárny v domácnosti a na pracovišti
-       autolékárna
-       význam příruční lékárny
 
-       popíše základní vybavení domácí lékárny a zásady pro manipulaci s ní;
-       umí zjistit předepsané vybavení autolékárny;
-       ví, kde se nachází školní lékárna;
 
 
3.      Jednotný postup při poskytování PP  (2)  
-       orientace na místě nehody, posouzení závažnosti situace, třídění raněných
-       zjišťování základních informací, záznam, předání informací
-       jednotný postup poskytování PP
-       nácvik postupu vyšetřování a předávání informací
 
-       objasní jednotný postup poskytování PP a uvede pravidla třídění zraněných;
-       zná postup vyšetření zraněných a umí jej aplikovat;
-       umí získat základní informace o vzniklé situaci a charakteru zranění a předat je IZS;
 
4.      Polohování a transport zraněných   (2)
-       pravidla a způsoby vyprošťování postižených
-       základní polohy při vyšetřování a ošetřování zraněných, jejich indikace
-       zásady odsunu zraněných
-       odsunové prostředky, techniky odsunu a  přenášení postižených jednou nebo více osobami
-       nácvik modelových situací
-       uvede pravidla pro vyprošťování a přenášení postižených;
-       umí uložit nemocného do správné polohy pro vyšetření, ošetření a transport a volbu polohy zdůvodnit;
-       umí zvolit a správně použít vhodné odsunové prostředky;
-       dodržuje zásady BOZP;
 
5.      Neodkladná resuscitace    (6)
-         poruchy průchodnosti dýchacích cest (u dětí a dospělých)
-         zástava krevního oběhu (u dětí a dospělých)
-         etické aspekty neodkladné resuscitace
-        pomůcky k osobní ochraně a  k rozšířené
      neodkladné resuscitaci
-     nácvik provedení, modelové situace
-       dokáže vymezit pojem neodkladná resuscitace;
-       rozpozná zástavu krevního oběhu a poruchy průchodnosti dýchacích cest;
-       umí zjistit příčiny neprůchodnosti dýchacích cest, nedostatečného dýchání a zástavy dechu;
-       rozpozná nutnost zavedení podpůrného a řízeného dýchání a aplikuje vhodný postup;
-       umí poskytovat nepřímou srdeční masáž a zahájit kardiopulmonální resuscitaci;
-       používá vhodné pomůcky  a osobní ochranné prostředky;
-       postupuje při poskytování neodkladné resuscitace s ohledem na věk postiženého;
-       je si vědom významu správné resuscitace a nebezpečí vyplývajícího z nesprávně poskytnuté péče;
 
6.      Bezvědomí   (1)
-       vyšetření stavu vědomí, určení poruchy vědomí ( kvantitativní, kvalitativní)
-       vyšetření postiženého v bezvědomí
-       sledování stavu, záznam informací, transport zraněných v bezvědomí
-       PP při kolapsu
-       nácvik ošetření, modelové situace
-       zná příčiny a příznaky poruch vědomí;
-       rozliší stupně poruchy vědomí;
-       umí vyšetřit postiženého v bezvědomí;
-       umí poskytnout PP při kolapsu;
-       uvědomuje si závažnost stavu a význam stálého dohledu u postižených v bezvědomí;
 
7.      Šok   (1)
-       druhy, příčiny a příznaky šoku a následné změny v organismu
-       PP u šokových stavů, preventivní protišoková opatření
-       nácvik modelové situace
-       zná příčiny a faktory ovlivňující rozvoj šoku rozpozná příznaky šoku;
-       umí použít vhodná preventivní protišoková opatření;
-       umí ošetřit a sledovat postiženého v šoku;
-       uvědomuje si nebezpečí rozvoje šoku, význam preventivních opatření;
 
8. Krvácení   (3)
-       druhy krvácení
-       jednotný postup při poskytování PP u zevního krvácení
-       rozpoznání a poskytnutí PP při vnitřním krvácení a krvácení z tělních otvorů
-       nácvik ošetření, modelové situace
-       dokáže rozlišit a určit typ krvácení;
-       aplikuje správně jednotný postup při stavění jednotlivých druhů krvácení;
-       uvědomuje si komplikace spojené s krvácením;
-       uvědomuje si nutnost použití prostředků osobní ochrany při zástavě krvácení vzhledem k riziku  přenosu infekčních onemocnění;
 
9.      Rány   (2)
-     druhy ran
-     zásady ošetřování jednotlivých typů ran, pomůcky
-     nácvik ošetření, modelové situace
-       rozlišuje jednotlivé druhy ran;
-       umí zvolit a správně aplikovat vhodný postup ošetření podle druhů ran;
-       používá vhodné prostředky a obvazové techniky;
-       uvědomuje si význam dodržování zásad asepse a antisepse, sterility, BOZP
10.       Poškození teplem, chladem a chemickými látkami   (2)
-       druhy poškození; stanovení druhu a rozsahu poškození, PP
-       bezpečnost a ochrana zdraví při poskytování PP při úrazu elektrickým proudem a chemickými látkami
-        nácvik ošetření a modelových situací
-       diferencuje a rozpozná druh, stupeň, rozsah a závažnost poranění;
-       zná postupy ošetřování poranění teplem a chladem, při úpalu a úžehu;
-       umí poskytnout PP při popálení, poleptání, poranění elektrickým proudem, působení chladu;
-       uvědomuje si komplikace spojené s tepelným a chladovým poškozením;
-       uvědomuje si význam dodržování zásad BOZP při poskytování PP;
11.     Poranění hlavy a CNS   (1)
-        mechanismy vzniku poranění, rozdělení, klinické projevy, nejčastější komplikace zásady poskytování PP
-        nácvik ošetření a modelových situací
-       objasní nejčastější příčiny, příznaky a komplikace spojené s poraněním hlavy a CNS;
-       popíše postup při ošetření těchto poranění;
-       umí poskytnout PP při poranění hlavy a CNS;
-       uvědomuje si význam ochrany hlavy a CNS v různých situacích a komplikace spojené s poraněním;
 
12.  Poranění páteře a míchy    (1)
-     mechanismus vzniku poranění, příznaky , nejčastější komplikace, zásady poskytování PP u poranění krční, hrudní, bederní páteře, otevřených poranění páteře
-     nácvik ošetření a modelových situací
-       objasní nejčastější příčiny, příznaky a komplikace spojené s poraněním páteře a míchy;
-       popíše jednotný postup při poskytování PP u těchto poranění  a komplikace spojené s nevhodným postupem při ošetřování;
-       umí poskytovat PP s využitím moderních i improvizovaných pomůcek;
-       uvědomuje si význam prevence těchto úrazů;
 
13.  Poranění hrudníku   (1)
-       příčiny poranění, závažnost a rozdělení poranění, příznaky poranění hrudníku, PP
-       nácvik ošetření a modelových situací
-       objasní nejčastější příčiny, druhy a příznaky poranění hrudníku;
-       umí poskytnout PP dle jednotného systému;
-       uvědomuje si rizika spojené s nevhodným postupem poskytnutí PP;
 
14.  Poranění břicha a pánve   (2)
-       rozdělení poranění, příznaky a diferenciace poranění, poskytnutí PP
-       nácvik ošetření, modelových situací
-       objasní příčiny a příznaky poranění břicha a pánve a možné komplikace;
-       umí poskytnout PP dle jednotného systému při otevřených i uzavřených poranění břicha a pánve;
-       uvědomuje si rizika a komplikace spojené s poraněním břicha a pánve
 
15.  Poranění kostí a kloubů   (3)
-       charakteristika, příčiny, rozdělení, obecný postup při poskytování PP
-       ošetření poraněného se zlomeninou lopatky, klíční kosti a předloktí, drobných kostí ruky a zápěstí, vymknutí kloubů na horní končetině,
-       ošetření poraněného se zlomeninou stehenní kosti, kosti bérce, hlezna a nohy, vymknutí kloubů na dolní končetině
-       nácvik ošetření a modelových situací
-       objasní příznaky a komplikace poranění kostí a kloubů;
-       uvede alternativní prostředky,  popíše a správně aplikuje jednotný léčebný postup dle druhu poranění;
-       umí využít dostupné prostředky k ošetřování;
-       uvědomuje si rizika spojená s nevhodným způsobem ošetření;
 
16.  Překotný porod a akutní stavy v gynekologii    (1)
-       krvácení, křeče, neočekávaný či překotný porod
-       zásady PP při náhlých stavech u těhotných žen v mimořádných podmínkách
-       nácvik ošetření a modelových situací
-       objasní příznaky a komplikace při akutních stavech v těhotenství a v gynekologii;
-       popíše postup poskytování PP při náhlých stavech v gynekologii a porodnictví;
-       zná vhodné prostředky pro ošetření rodičky i novorozence v mimořádných podmínkách;
 
17.  Akutní otravy   (1)
-       druhy nejčastějších otrav
-       PP při akutních otravách spojených s bezvědomím a při zachování vědomí
-       nácvik ošetření, modelových situací
-       rozliší podle příznaků běžné druhy otrav a zvolí vhodný postup PP;
-       zná postup poskytování PP při otravách u postiženého  v bezvědomí a při vědomí;
-       umí vyvolat zvracení;
-       uvědomuje si nebezpečí návykových látek;
18.  První pomoc při mimořádných událostech   (3)
-       vymezení pojmů
-       obecné zásady pro případ ohrožení
-       varovné signály, pohotovostní zavazadlo
-       evakuace
-       nezbytné opatření při havárii s únikem chemických látek, radioaktivních látek, při živelných pohromách, zásahu biologickými zbraněmi, válečném stavu, smogové situaci
-       prostředky individuální ochrany osob při zasažení radioaktivními, chemickými a biologickými látkami
-       problematika davové psychózy
-       nácvik použití ochranných pomůcek, modelových situací
-       vysvětlí obecné zásady pro případ ohrožení;
-       umí rozlišit varovné signály;
-       objasní, jak se chovat při vyhlášení evakuace, průmyslové havárie, živelné pohromy a smogové situace; popíše vybavení pohotovostního zavazadla
-       umí používat standardizované i improvizované prostředky individuální ochrany osob;
-       uvědomuje si rizika spojená s mimořádnými událostmi.