Učivo
|
Výsledky vzdělávání
|
1.
Úvod do předmětu (1)
-
definice základních pojmů
-
integrovaný záchranný systém (IZS) základní složky,
způsoby aktivace IZS
-
vlastnosti záchrance
-
význam první pomoci
|
Žák:
-
rozumí základním pojmům vztahujícím se k první pomoci
(dále PP) a správně je používá;
-
dokáže určit složky IZS, způsoby aktivace
a komunikace v systému;
-
zná své postavení v záchranném řetězci;
-
je schopen načrtnout jednoduché schéma
hierarchie IZS;
-
zná linky tísňového volání;
|
2.
Příruční lékárna (1)
-
základní vybavení a využití obsahu lékárny v
domácnosti
-
uložení a kontrola lékárny v domácnosti a na
pracovišti
-
autolékárna
-
význam příruční lékárny
|
-
popíše základní vybavení domácí lékárny a zásady pro
manipulaci s ní;
-
umí zjistit předepsané vybavení autolékárny;
-
ví, kde se nachází školní lékárna;
|
3.
Jednotný postup při poskytování PP (2)
-
orientace na místě nehody, posouzení závažnosti
situace, třídění raněných
-
zjišťování základních informací, záznam, předání
informací
-
jednotný postup poskytování PP
-
nácvik postupu vyšetřování a předávání informací
|
-
objasní jednotný postup poskytování PP a uvede
pravidla třídění zraněných;
-
zná postup vyšetření zraněných a umí jej aplikovat;
-
umí získat základní informace o vzniklé situaci a
charakteru zranění a předat je IZS;
|
4.
Polohování a transport zraněných (2)
-
pravidla a způsoby vyprošťování postižených
-
základní polohy při vyšetřování a ošetřování
zraněných, jejich indikace
-
zásady odsunu zraněných
-
odsunové prostředky, techniky odsunu a přenášení
postižených jednou nebo více osobami
-
nácvik modelových situací
|
-
uvede pravidla pro vyprošťování a přenášení
postižených;
-
umí uložit nemocného do správné polohy pro vyšetření,
ošetření a transport a volbu polohy zdůvodnit;
-
umí zvolit a správně použít vhodné odsunové
prostředky;
-
dodržuje zásady BOZP;
|
5.
Neodkladná resuscitace (6)
-
poruchy průchodnosti dýchacích cest (u dětí a dospělých)
-
zástava krevního oběhu (u dětí a dospělých)
-
etické aspekty neodkladné resuscitace
-
pomůcky k osobní ochraně a k rozšířené
neodkladné resuscitaci
-
nácvik provedení, modelové situace
|
-
dokáže vymezit pojem neodkladná resuscitace;
-
rozpozná zástavu krevního oběhu a poruchy průchodnosti
dýchacích cest;
-
umí zjistit příčiny neprůchodnosti dýchacích cest,
nedostatečného dýchání a zástavy dechu;
-
rozpozná nutnost zavedení podpůrného a řízeného
dýchání a aplikuje vhodný postup;
-
umí poskytovat nepřímou srdeční masáž a zahájit
kardiopulmonální resuscitaci;
-
používá vhodné pomůcky a osobní ochranné prostředky;
-
postupuje při poskytování neodkladné resuscitace
s ohledem na věk postiženého;
-
je si vědom významu správné resuscitace a nebezpečí
vyplývajícího z nesprávně poskytnuté péče;
|
6.
Bezvědomí (1)
-
vyšetření stavu vědomí, určení poruchy vědomí (
kvantitativní, kvalitativní)
-
vyšetření postiženého v bezvědomí
-
sledování stavu, záznam informací, transport zraněných
v bezvědomí
-
PP při kolapsu
-
nácvik ošetření, modelové situace
|
-
zná příčiny a příznaky poruch vědomí;
-
rozliší stupně poruchy vědomí;
-
umí vyšetřit postiženého v bezvědomí;
-
umí poskytnout PP při kolapsu;
-
uvědomuje si závažnost stavu a význam stálého dohledu
u postižených v bezvědomí;
|
7.
Šok (1)
-
druhy, příčiny a příznaky šoku a následné změny v
organismu
-
PP u šokových stavů, preventivní protišoková opatření
-
nácvik modelové situace
|
-
zná příčiny a faktory ovlivňující rozvoj šoku rozpozná
příznaky šoku;
-
umí použít vhodná preventivní protišoková opatření;
-
umí ošetřit a sledovat postiženého v šoku;
-
uvědomuje si nebezpečí rozvoje šoku, význam
preventivních opatření;
|
8.
Krvácení (3)
-
druhy krvácení
-
jednotný postup při poskytování PP u zevního krvácení
-
rozpoznání a poskytnutí PP při vnitřním krvácení a
krvácení z tělních otvorů
-
nácvik ošetření, modelové situace
|
-
dokáže rozlišit a určit typ krvácení;
-
aplikuje správně jednotný postup při stavění
jednotlivých druhů krvácení;
-
uvědomuje si komplikace spojené s krvácením;
-
uvědomuje si nutnost použití prostředků osobní ochrany
při zástavě krvácení vzhledem k riziku přenosu infekčních
onemocnění;
|
9.
Rány (2)
-
druhy ran
-
zásady ošetřování jednotlivých typů ran, pomůcky
-
nácvik ošetření, modelové situace
|
-
rozlišuje jednotlivé druhy ran;
-
umí zvolit a správně aplikovat vhodný postup ošetření
podle druhů ran;
-
používá vhodné prostředky a obvazové techniky;
-
uvědomuje si význam dodržování zásad asepse a
antisepse, sterility, BOZP
|
10.
Poškození teplem, chladem a chemickými látkami (2)
-
druhy poškození; stanovení druhu a rozsahu
poškození, PP
-
bezpečnost a ochrana zdraví při poskytování PP při
úrazu elektrickým proudem a chemickými látkami
-
nácvik ošetření a modelových situací
|
-
diferencuje a rozpozná druh, stupeň, rozsah a
závažnost poranění;
-
zná postupy ošetřování poranění teplem a chladem, při
úpalu a úžehu;
-
umí poskytnout PP při popálení, poleptání, poranění
elektrickým proudem, působení chladu;
-
uvědomuje si komplikace spojené s tepelným a chladovým
poškozením;
-
uvědomuje si význam dodržování zásad BOZP při
poskytování PP;
|
11.
Poranění hlavy a CNS (1)
-
mechanismy vzniku poranění, rozdělení, klinické
projevy, nejčastější komplikace zásady poskytování PP
-
nácvik ošetření a modelových situací
|
-
objasní nejčastější příčiny, příznaky a komplikace
spojené s poraněním hlavy a CNS;
-
popíše postup při ošetření těchto poranění;
-
umí poskytnout PP při poranění hlavy a CNS;
-
uvědomuje si význam ochrany hlavy a CNS v různých
situacích a komplikace spojené s poraněním;
|
12.
Poranění páteře a míchy (1)
-
mechanismus vzniku poranění, příznaky , nejčastější
komplikace, zásady poskytování PP u poranění krční, hrudní, bederní
páteře, otevřených poranění páteře
-
nácvik ošetření a modelových situací
|
-
objasní nejčastější příčiny, příznaky a komplikace
spojené s poraněním páteře a míchy;
-
popíše jednotný postup při poskytování PP u těchto
poranění a komplikace spojené s nevhodným postupem při ošetřování;
-
umí poskytovat PP s využitím moderních
i improvizovaných pomůcek;
-
uvědomuje si význam prevence těchto úrazů;
|
13.
Poranění hrudníku (1)
-
příčiny poranění, závažnost a rozdělení poranění,
příznaky poranění hrudníku, PP
-
nácvik ošetření a modelových situací
|
-
objasní nejčastější příčiny, druhy a příznaky poranění
hrudníku;
-
umí poskytnout PP dle jednotného systému;
-
uvědomuje si rizika spojené s nevhodným postupem
poskytnutí PP;
|
14.
Poranění břicha a pánve (2)
-
rozdělení poranění, příznaky a diferenciace poranění,
poskytnutí PP
-
nácvik ošetření, modelových situací
|
-
objasní příčiny a příznaky poranění břicha a pánve a
možné komplikace;
-
umí poskytnout PP dle jednotného systému při
otevřených i uzavřených poranění břicha a pánve;
-
uvědomuje si rizika a komplikace spojené s poraněním
břicha a pánve
|
15.
Poranění kostí a kloubů (3)
-
charakteristika, příčiny, rozdělení, obecný postup při
poskytování PP
-
ošetření poraněného se zlomeninou lopatky, klíční
kosti a předloktí, drobných kostí ruky a zápěstí, vymknutí kloubů na
horní končetině,
-
ošetření poraněného se zlomeninou stehenní kosti,
kosti bérce, hlezna a nohy, vymknutí kloubů na dolní končetině
-
nácvik ošetření a modelových situací
|
-
objasní příznaky a komplikace poranění kostí a kloubů;
-
uvede alternativní prostředky, popíše a správně
aplikuje jednotný léčebný postup dle druhu poranění;
-
umí využít dostupné prostředky k ošetřování;
-
uvědomuje si rizika spojená s nevhodným způsobem
ošetření;
|
16.
Překotný porod a akutní stavy v gynekologii (1)
-
krvácení, křeče, neočekávaný či překotný porod
-
zásady PP při náhlých stavech u těhotných žen v
mimořádných podmínkách
-
nácvik ošetření a modelových situací
|
-
objasní příznaky a komplikace při akutních stavech
v těhotenství a v gynekologii;
-
popíše postup poskytování PP při náhlých stavech v
gynekologii a porodnictví;
-
zná vhodné prostředky pro ošetření rodičky i
novorozence v mimořádných podmínkách;
|
17.
Akutní otravy (1)
-
druhy nejčastějších otrav
-
PP při akutních otravách spojených s bezvědomím a při
zachování vědomí
-
nácvik ošetření, modelových situací
|
-
rozliší podle příznaků běžné druhy otrav a zvolí
vhodný postup PP;
-
zná postup poskytování PP při otravách u postiženého
v bezvědomí a při vědomí;
-
umí vyvolat zvracení;
-
uvědomuje si nebezpečí návykových látek;
|
18.
První pomoc při mimořádných událostech (3)
-
vymezení pojmů
-
obecné zásady pro případ ohrožení
-
varovné signály, pohotovostní zavazadlo
-
evakuace
-
nezbytné opatření při havárii s únikem chemických
látek, radioaktivních látek, při živelných pohromách, zásahu
biologickými zbraněmi, válečném stavu, smogové situaci
-
prostředky individuální ochrany osob při zasažení
radioaktivními, chemickými a biologickými látkami
-
problematika davové psychózy
-
nácvik použití ochranných pomůcek, modelových situací
|
-
vysvětlí obecné zásady pro případ ohrožení;
-
umí rozlišit varovné signály;
-
objasní, jak se chovat při vyhlášení evakuace,
průmyslové havárie, živelné pohromy a smogové situace; popíše
vybavení pohotovostního zavazadla
-
umí používat standardizované i improvizované
prostředky individuální ochrany osob;
-
uvědomuje si rizika spojená s mimořádnými událostmi.
|