Psychologie a komunikace - úvod Pojetí zpracování Odkazy na internetu, literatura O autorech

PSYCHOLOGIE A KOMUNIKACE - zpracovaná témata 

 PSYCHOLOGIE A KOMUNIKACE - učební osnova předmětu

 Studijní obor 53-41-M/007 Zdravotnický asistent

1.   Pojetí vyučovacího předmětu

Obecný cíl předmětu

Psychologie je jedním ze základních odborných předmětů, který spolu s dalšími odbornými předměty, zejména s předměty ošetřovatelství a ošetřování nemocných, významně rozvíjí osobnost žáka, formuje jeho vztah k povolání a rozvíjí profesní kompetence, zejména vztah k pacientům/klientům. Žáci jsou vedeni k osvojení vybraných vědomostí a dovedností z psychologie a jejich aplikaci při řešení konkrétních problémů a situací. Významnou součástí je také rozvoj komunikativních a sociálních kompetencí žáků.

 Výchovně – vzdělávací cíle

 Výuka směřuje k tomu, aby žák:
-         Chápal potřeby a chování pacientů/klienta a vhodně s ním komunikoval,
-         Uplatňoval individuální přístup k pacientům/klientům, respektoval jejich osobnost, věk, sociokulturní a jiné zvláštnosti,
-         Uměl navazovat kontakty s lidmi a řešit vhodným způsobem různé komunikativní a sociální situace
-         Využíval při práci i v osobním životě poznatky z psychologie obecné, osobnosti, vývojové, sociální a zdravotnické,
-         Uměl využívat techniky sebepoznání, sebevýchovy a učení k rozvoji vlastní osobnosti,
-         Získal vědomosti a dovednosti z oblasti péče o duševní zdraví a uměl je uplatňovat jak při poskytování ošetřovatelské péče a vedení zdravích i nemocných k péči o zdraví, tak pro podporu vlastního zdraví,
-         Byl připraven pracovat v týmu a  s mimořádnou zátěží,
-         Uměl využívat získané vědomosti a dovednosti pro plánování osobního i pracovního života,
-         A při hledání zaměstnání.

 Předmět má významnou úlohu i v rozvoji klíčových kompetencí, a to především kompetencí komunikativních, personálních a sociálních (interpersonálních). Prostřednictvím  vhodných vyučovacích metod a forem práce přispívá také k osvojování dovednosti řešit problémy, racionálně se učit, pracovat s odborným textem a jinými zdroji informací.

 Pojetí výuky

 Předmět je chápán jako teoreticko-praktický. Cílem cvičení je naučit žáky rozumět sám sobě i druhým lidem, adekvátně komunikovat jak v běžném životě, tak s pacienty/klienty různého typu se spolupracovníky, s lékaři a nadřízenými a řešit situace, s nimiž se bude setkávat v osobním i pracovním životě. Žáci jsou vedeni také k dovednosti racionálně se učit a řešit problémy, hodnotit své předpoklady a výsledky, racionálně plánovat svůj osobní rozvoj. Pro prohloubení vědomostí se využívají i různé formy práce s odbornou literaturou, diskusní a jiné aktivizační metody.

Žáci jsou hodnoceni nejen na základě teoretických vědomostí, ale také dovedností řešit zadané modelové a problémové situace, vyjadřovat se k dané problematice a pracovat s informacemi.

Předmětu se vyučuje v celkovém rozsahu 5 týdenních vyučovacích hodin, tj. 166-170 hodin celkem: doporučuje se zařadit jej od 2. ročníku. Rozvržení předmětu do ročníku a organizace výuky (zvl. Cvičení) je v kompetenci školy. Počty hodin uvedené v rozpisu učiva jsou orientační. Tzv. volné hodiny využije učitel dle uvážení k besedám, práci s literaturou, odborným exkurzím, opakování, k posílení vybraných tematických celků. Rozvržení tematických celků do ročníku provede vyučující nebo předmětová komise.

 2        Rozpis učiva a výsledků vzdělávání

Učivo

Výsledky vzdělávání

1. Psychologie jako věda (3)
- předmět psychologie
- odvětví psychologie
- vztah k jiným vědním oborům
- využití poznatků z psychologie v praxi
- fylogeneze lidské psychiky
 
Žák:
-         charakterizuje psychologii jako vědu a její přínos pro jiné vědní obory
-         ukáže na příkladech praktické využití psychologie:
-         definuje základní disciplíny psychologie:
-         vysvětlí vztah mezi nervovou soustavou a psychikou:
2. Člověk jako osobnost (25)
- Charakteristika osobnosti, biologická a sociokulturní determinace osobnosti
- vývoj osobnosti v procesu socializace
- struktura a rysy (vlastnosti) osobnosti
- vlastnosti osobnosti – klasifikace,         charakteristika
- motivace, potřeby a jejichz členění
- zájmy, postoje, hodnoty, cíle
- utváření osobnosti: motivace a učení
- typologie osobnosti
- poznávání a posuzování osobnosti, chyby v soudech: stereotypy a předsudky
- seberealizace osobnosti, motivace a životní cíle
- požadavky na osobnost zdravotnického pracovníka
- poruchy osobnosti a jejich prevence
 
-         na příkladech charakterizuje faktory ovlivňující vývoj osobnosti:
-         zdůvodněný význam rodiny pro vývoj osobnosti:
-         vysvětlí a dokumentuje na příkladech pojmy vlohy, schopnosti a dovednosti, nadání, talent, tvořivost, flexibilita:
-         vymezí pojem motivace a uvede klasifikaci potřeb:
-         na příkladech rozpozná projevy lidí různé povahy:
-         na příkladech objasní motivované chování:
-         uvede kladné a záporné volní vlastnosti osobnosti:
-         vysvětlí socializačního procesu:
-         na konkrétních situacích použije vhodnou metodu poznávání osobnosti
-         na konkrétních příkladech ukáže chyby, stereotyp a předsudky v posuzování osobnosti:
-         uvede příklady poruch osobnosti a možnosti prevence:
 
3. Psychické procesy, stavy a vlastnosti
(20)
- třídění psychických jevů-procesů, stavů a vlastností
- poznávací procesy
- procesy emoční a volní
- paměť a učení: vybrané metody a techniky učení
- vybrané metody a techniky rozvoje pozornosti a paměti
- myšlení a řeč
- poruchy psychických procesů a stavů
- metody sebepoznávání a sebehodnocení psychických funkcí, využití sebepoznávání pro sebevýchovu, sebevzdělávání a seberealizaci
 
 
-         na příkladech rozliší základní psychické procesy stavy a vlastnosti:
-         ukáže jak se psychické procesy odrážejí v tělesných funkcích, v chování a jednání člověka:
-         na příkladech vysvětlí, jak probíhá proces poznávání:
-         - vysvětlí význam paměti a zapomínání:
-         rozliší a popíše jednotlivé druhy a typy paměti u starších lidí:
-         vysvětlí podstatu a význam představivosti a fantazie, myšlení a řeči, myšlenkového řešení problému:
-         vysvětlí význam sebepoznávání sebehodnocení ve vztahu k aspirační úrovni:
-         objasní na čem závisí efektivita učení:
-         zhodnotí efektivitu svého učení a své předpoklady pro práci zdravotnického asistenta:
-         uvede, které psychické jevy jsou významné pro práci zdravotnického pracovníka a proč:
-         vysvětlí možnosti prevence poruch psychických procesu a stavů
-         vyhledává cvičení na rozvoj posilování vybraných psychických procesů a stavů vhodná pro děti a seniory:
-          
4. Vývoj psychiky jedince (15)
- charakteristika ontogenetického vývoje psychiky, faktory vývoje, vývojová křivka, periodizace vývoje psychiky
- charakteristika vývojových stádií
- vývoj a uspokojování potřeb v jednotlivých vývojových stádiích
 
-         vymezí základní vývojové etapy a mezníky:
-         charakterizuje a porovná tělesný, psychický a sociální vývoj v jednotlivých etapách života:
-         vysvětlí jak se specifika jednotlivých vývojových etap promítají do práce zdravotnického pracovníka:
 
5. Vliv civilizace na psychiku člověka (10)
- náročné životní situace  a jejich vliv na člověka
- stres, frustrace, deprivace, strach, agrese
- týrání a zneužívání, domácí násilí
- problematika závislostí
- péče o duševní zdraví
- syndrom vyhoření a jeho prevence
- odolnost k zátěži: techniky vyrovnávání se  s náročnými životními situacemi
 
-         charakterizuje základní náročné životní situace (stres, frustrace, deprivace, vyhoření), jejich příčiny a možné důsledky:
-         popíše s využitím příkladů a zhodnotí různé způsoby řešení náročných životních situací:
-         uvede některé identifikační znaky týrání a objasní chování jednotlivých aktérů:
-         uvede možnosti obrany před násilím a vysvětlí, jak postupovat v případě zjištěné (či podezření) skutečnosti:
-         vysvětlí, jak drogová a jiná závislost ovlivňuje psychiku a chování jedince:
-         charakterizuje předpoklady zdravého duševního života:
-         vyhledá a zpracuje informace týkající se vybrané problematiky:
 
6. Základní sociální psychologie (20)
- sociální podstata osobnosti
- sociální učení a zrání
- sociální skupiny, vliv na vývoj osobnosti
- sociální vnímání, jeho vývoj
- sociální interakce – vytváření sociálních vztahů a jejich charakter
- sociální adaptace, poruchy adaptace
- konflikty, diskriminace, šikana, minorita- majorita
- profesionální sociální skupiny – pozice, status, role, vedení: profesní skupiny ve zdravotnictví; zásady týmové práce
- poruchy socializace
- vysvětlí pojem socializace
- na příkladech ukáže, jak se sociální učení a zralost projevují v životě člověka;
- vysvětlí rozdíl mezi sociální a biologickou zralostí;
- definuje pojem sociální vnímání a charakterizuje jeho vývoj;
- Charakterizuje na příkladech jednotlivé typy sociálních vztahů
- identifikuje vztahy mezi členy modelové skupiny, třídy, pracovní skupiny (týmu), sportovního týmu atp. ;
- charakterizuje skupinu z hlediska jejich znaků a vztahů mezi členy;
- vymezí a charakterizuje základní typy sociálních skupin;
- na příkladu demonstruje, jak mohou sociální skupiny ovlivňovat chování člověka:
- objasní pojem sociální adaptace:
- uvede příklady poruch socializace:
- pomocí příkladů ukáže možnosti prevence a obrany před diskriminací a šikanou
- navrhne řešení modelových konfliktních situací, návrh zdůvodní:
7. Umění komunikace a jednání s lidmi (40)
- verbální a neverbální komunikace, kulturní chování, asertivita, agresivita
- navazování kontaktu – verbálně, neverbálně, vzhledem k věkovým a individuálním zvláštnostem osobnosti
- vytváření partnerské a skupinové citlivosti
- kultura řeči
- umění naslouchat druhému
- rozhovor: navázání kontaktu, vedení rozhovoru, zaujímání a projevování postojů
- diskuse: argumentace
- poruchy v komunikaci
- řešení modelových situací z běžného života, z práce s pacienty/klienty různého typu (z hlediska osobnosti, zdravotního stavu, sociokulturních as jiných specifik), v kontaktu se spolupracovníky a nadřízenými
- komunikace s nemocným dítětem (s ohledem na vývojovou psychologii), jeho rodiči, ebeny. S jinými příbuznými
- řešení situací souvisejících s hledáním zaměstnání: odpověď na inzerát, účast v konkurzu, jednání na úřadu práce a potencionálním zaměstnavatelem, osobní prezentace
- vysvětlí pojem komunikace a rozdíl mezi verbální a neverbální komunikací
- rozliší na příkladech projevy asertivního a neasertivního chování
- zhodnotí komunikační situaci z hlediska zásad a prostředků komunikace
- popíše zásady vedení rozhovoru
- vysvětlí nebo ukáže na situaci, kterých chyb se při rozhovoru a jednání s druhými lidmi dopouštíme
- vysvětlí rozdíl mezi rozhovorem, besedou a diskusí:
- vysvětlí zásady a předpoklady úspěšné diskuse:
- najde argumenty k zadané otázce či úkolu:
- odhalí chyby a nedostatky v komunikaci a navrhne jiné řešení:
- řeší vhodným způsobem modelové komunikativní situace:
 
8. Psychologie nemocných (20)
- vliv nemoci nebo zdravotního postižení na psychiku člověka
- psychosomatické a somatopsychické nemoci
- pohled na nemoc
- subjektivní prožívání nemoci, jeho modifikace kulturou:
- poměr nemocného k nemoci
- prožívání nemoci v čase
- adaptace na nemoc a hospitalizaci: kulturní specifika
- psychoterapie v práci zdravotníka
- produktivní a neproduktivní přístup zdravotníka k nemocnému
- formování vztahu nemocný – zdravotnický pracovník
- psychologie čekárny a ordinace
- problematika iantrogenie
- problematika domácí péče
- zvláštností přístupu k dospělým, dětem, dospívajícím, cizincům a příslušníkům národnostních aj. menšin
- psychologie jedince se zdravotním postižením
-psychologie bolesti, strachu úzkosti, umírání a smrti
- profesní adaptace
- vysvětlí, které faktory ovlivňují psychiku nemocného:
- ukáže jak se nemoc nebo zdravotní postižení mohou projevit v chování a jednání člověka (dítěte, dospělého, starého člověka, příbuzných pacienta)
- na příkladech rozezná různé postoje pacienta k nemoci:
- vysvětlí pojmy hospitalismus a iantrogenie:
- Objasní důsledky hospitalismus a iantrogenie
- charakterizuje pocity a problémy pacienta/klienta v odlišném jazykovém nebo kulturním prostření:
vysvětlí, kterým projevům v chování pacienta/klienta je třeba věnovat pozornost a proč:
-         na příkladech rozliší a zhodnotí různé přístupy a postoje zdravotnického pracovníka k pacientům/klientům:
-         vyhledává a zpracuje informace týkající se tématiky:
-         vysvětlí pojmy empatie, altruismus, nasazení a uvede příklady:
-         zhodnotí konkrétní situaci z hledisky profesionálního chování zdravotnického pracovníka:
 
 

9. Volné hodiny (8)