Učební osnova předmětu | Pojetí zpracování | Odkazy na internetu, literatura | O autorech |
PSYCHOLOGIE A KOMUNIKACE |
þ - vypracované podklady k dispozici |
P - Prezentace | T - Text pro výuku | F - Fotogalerie | V - Video | O - Otázky, testy | B - Blány pro meotar |
Zpracovaná témata psychologie a komunikace |
P | T | F | V | O | B |
1. Psychologie jako věda |
þ | |||||
- předmět psychologie | þ | þ | ||||
- psychika | ||||||
- vědomí a nevědomí | þ | |||||
- odvětví psychologie | ||||||
- metody psychologie | ||||||
- kde můžeme využít psychologii | ||||||
- základní funkce psychiky | þ | þ | ||||
- fylogeneze | ||||||
- ontogeneze | þ | |||||
- periodizace vývoje lidského jedince | ||||||
- reflexní činnost | þ | |||||
- chování | þ | þ | ||||
- učení | þ | þ | ||||
- paměťové blokády | þ | |||||
2. Člověk jako osobnost |
þ | |||||
- pojem osobnost | þ | |||||
- rozdíly mezi osobnostmi | þ | |||||
- utváření osobnosti | þ | |||||
- vnitřní biologické podmínky | ||||||
- vlivy prostředí | ||||||
- učení a činnosti člověka, vlastní aktivita | ||||||
- kombinace a interakce některých činitelů při formování osobnosti | ||||||
- motivace | þ | þ | þ | |||
- hodnoty a hodnotová orientace | þ | |||||
- základní pudy a jejich psychologický význam | þ | þ | ||||
- schopnosti | þ | þ | þ | |||
- typologie osobnosti | þ | þ | ||||
- rysy osobnosti | þ | þ | ||||
- emoční inteligence | þ | |||||
- temperament | ||||||
- základní typy temperamentu (Hippokrates, Galén) | þ | |||||
- temperament dle I.P. Pavlova | þ | |||||
- temperament dle Eysenca | þ | |||||
- charakter | þ | |||||
- formování charakteru | þ | |||||
- struktura charakteru | þ | |||||
- sebepojetí, sebehodnocení, sebevýchova | þ | þ | ||||
- předsudky | þ | |||||
- volný čas | þ | þ | ||||
3. Psychické procesy, stavy a vlastnosti |
þ | |||||
- třídění psychických jevů - procesů, stavů a vlastností | þ | |||||
- představy a fantazie | þ | |||||
- optické iluze | þ | þ | ||||
- poznávací procesy | ||||||
- procesy emoční a volní |
þ | þ | ||||
- paměť | þ | þ | ||||
- učení - vybrané metody a techniky | þ | þ | ||||
- vybrané metody a techniky rozvoje pozornosti a paměti | þ | |||||
- paměťové blokády | þ | |||||
- myšlení | þ | |||||
- řeč | þ | |||||
- emoce a vůle | ||||||
- poruchy psychických procesů a stavů | ||||||
- metody sebepoznání a sebehodnocení psychických funkcí, využití, využití sebepoznávaná pro sebevýchovu, sebevzdělávání a seberealizaci | ||||||
- psychické jevy | þ | |||||
4.Vývoj psychiky jedince |
||||||
- char.ontogenetického vývoje psychiky, faktory vývoje, vývojová křivka, periodizace vývoje psychiky | þ | þ | ||||
- charakteristika vývojových stádií: | þ | |||||
- prenatální a perinatální období | þ | þ | ||||
- novorozenecké období | þ | |||||
- kojenecké období | þ | |||||
- období batolete | þ | |||||
- předškolní období | þ | þ | ||||
- mladší školní věk | þ | þ | ||||
- období dospívání | þ | |||||
- adolescence | þ | þ | ||||
- období dospělosti | þ | þ | ||||
- stáří | þ | þ | ||||
- vývoj a uspokojování potřeb v jednotlivých vývojových stádiích | ||||||
5. Vliv civilizace na psychiku člověka |
||||||
- uspokojování potřeb v náročných životních situacích | þ | |||||
- stres, frustrace, deprivace, strach, agrese | þ | |||||
- emoce, (city) | þ | |||||
- týrání a zneužívání, domácí násilí | þ | |||||
- problematika závislosti | þ | |||||
- péče o duševní zdraví | þ | |||||
- syndrom vyhoření a jeho prevence | þ | |||||
-odolnost k zátěži; techniky vyrovnávání se s náročnými životními situacemi | þ | |||||
- člověk v náročné životní situaci | þ | þ | þ | |||
- stres, frustrace, deprivace, strach, agrese | þ | |||||
- příčiny stresu | þ | |||||
- zvládnutí stresu | þ | þ | ||||
- eustres, distres, hypostres, hyperstres | þ | |||||
- fáze stresové situace | þ | |||||
- rozdělení příznaků stresu | þ | |||||
- životní události | þ | |||||
- důsledky dlouhodobě neřešené stresové situace - shrnutí | þ | |||||
- příčiny a řešení frustrace | þ | |||||
- deprivace | þ | |||||
- jak člověk reaguje v náročné životní situaci | þ | |||||
- základy duševní hygieny | þ | |||||
- duševní zdraví | þ | |||||
- duševní porucha | þ | |||||
- psychohygiena | þ | |||||
- aromaterapie | þ | |||||
- pozdrav slunci | þ | |||||
6. Základy sociální psychologie |
||||||
- sociální psychologie | þ | |||||
- sociální podstata osobnosti | ||||||
- sociální učení a zrání | ||||||
- sociální skupiny, vliv na vývoj osobnosti | ||||||
- sociální vnímání, jeho vývoj | ||||||
- sociální interakce – vytváření sociálních vztahů a jejich charakter | ||||||
- sociální adaptace, poruchy adaptace | ||||||
- konflikty, diskriminace, šikana, minorita - majorita | ||||||
- profesionální sociální skupiny – pozice, status, role, vedení; profesní skupiny ve zdravotnictví;zásady týmové práce | ||||||
- poruchy socializace | ||||||
7. Umění komunikace a jednání s lidmi |
||||||
-verbální a neverbální komunikace, kulturní chování, asertivita, agresivita | þ | þ | ||||
- navazování kontaktu – verbálně, neverbálně, vzhledem k věkovým a Individuálním zvláštnostem osobnosti | ||||||
- vytváření partnerské a skupinové citlivosti | ||||||
- kultura řeči | ||||||
- umění naslouchat druhému - komunikace v ošetřovatelství | þ | |||||
8. Psychologie nemocných |
||||||
- komunikace v ošetřovatelství, úzkost a strach | þ | |||||
- formování vztahu ke stáří a omezenosti lidské existence | þ | |||||
- identifikace s rolí sestry | þ | |||||
- komunikace se smyslově, tělesně a mentálně postiženými | þ | |||||
- psychologie handicapovaných nemocných | þ | |||||
- sdělování diagnózy | þ |