| Učební osnova předmětu | Pojetí zpracování | Odkazy na internetu, literatura | O autorech |
|
PSYCHOLOGIE A KOMUNIKACE |
|
þ - vypracované podklady k dispozici |
| P - Prezentace | T - Text pro výuku | F - Fotogalerie | V - Video | O - Otázky, testy | B - Blány pro meotar |
|
Zpracovaná témata psychologie a komunikace |
P | T | F | V | O | B |
|
1. Psychologie jako věda |
þ | |||||
| - předmět psychologie | þ | þ | ||||
| - psychika | ||||||
| - vědomí a nevědomí | þ | |||||
| - odvětví psychologie | ||||||
| - metody psychologie | ||||||
| - kde můžeme využít psychologii | ||||||
| - základní funkce psychiky | þ | þ | ||||
| - fylogeneze | ||||||
| - ontogeneze | þ | |||||
| - periodizace vývoje lidského jedince | ||||||
| - reflexní činnost | þ | |||||
| - chování | þ | þ | ||||
| - učení | þ | þ | ||||
| - paměťové blokády | þ | |||||
|
2. Člověk jako osobnost |
þ | |||||
| - pojem osobnost | þ | |||||
| - rozdíly mezi osobnostmi | þ | |||||
| - utváření osobnosti | þ | |||||
| - vnitřní biologické podmínky | ||||||
| - vlivy prostředí | ||||||
| - učení a činnosti člověka, vlastní aktivita | ||||||
| - kombinace a interakce některých činitelů při formování osobnosti | ||||||
| - motivace | þ | þ | þ | |||
| - hodnoty a hodnotová orientace | þ | |||||
| - základní pudy a jejich psychologický význam | þ | þ | ||||
| - schopnosti | þ | þ | þ | |||
| - typologie osobnosti | þ | þ | ||||
| - rysy osobnosti | þ | þ | ||||
| - emoční inteligence | þ | |||||
| - temperament | ||||||
| - základní typy temperamentu (Hippokrates, Galén) | þ | |||||
| - temperament dle I.P. Pavlova | þ | |||||
| - temperament dle Eysenca | þ | |||||
| - charakter | þ | |||||
| - formování charakteru | þ | |||||
| - struktura charakteru | þ | |||||
| - sebepojetí, sebehodnocení, sebevýchova | þ | þ | ||||
| - předsudky | þ | |||||
| - volný čas | þ | þ | ||||
|
3. Psychické procesy, stavy a vlastnosti |
þ | |||||
| - třídění psychických jevů - procesů, stavů a vlastností | þ | |||||
| - představy a fantazie | þ | |||||
| - optické iluze | þ | þ | ||||
| - poznávací procesy | ||||||
|
- procesy emoční a volní |
þ | þ | ||||
| - paměť | þ | þ | ||||
| - učení - vybrané metody a techniky | þ | þ | ||||
| - vybrané metody a techniky rozvoje pozornosti a paměti | þ | |||||
| - paměťové blokády | þ | |||||
| - myšlení | þ | |||||
| - řeč | þ | |||||
| - emoce a vůle | ||||||
| - poruchy psychických procesů a stavů | ||||||
| - metody sebepoznání a sebehodnocení psychických funkcí, využití, využití sebepoznávaná pro sebevýchovu, sebevzdělávání a seberealizaci | ||||||
| - psychické jevy | þ | |||||
|
4.Vývoj psychiky jedince |
||||||
| - char.ontogenetického vývoje psychiky, faktory vývoje, vývojová křivka, periodizace vývoje psychiky | þ | þ | ||||
| - charakteristika vývojových stádií: | þ | |||||
| - prenatální a perinatální období | þ | þ | ||||
| - novorozenecké období | þ | |||||
| - kojenecké období | þ | |||||
| - období batolete | þ | |||||
| - předškolní období | þ | þ | ||||
| - mladší školní věk | þ | þ | ||||
| - období dospívání | þ | |||||
| - adolescence | þ | þ | ||||
| - období dospělosti | þ | þ | ||||
| - stáří | þ | þ | ||||
| - vývoj a uspokojování potřeb v jednotlivých vývojových stádiích | ||||||
|
5. Vliv civilizace na psychiku člověka |
||||||
| - uspokojování potřeb v náročných životních situacích | þ | |||||
| - stres, frustrace, deprivace, strach, agrese | þ | |||||
| - emoce, (city) | þ | |||||
| - týrání a zneužívání, domácí násilí | þ | |||||
| - problematika závislosti | þ | |||||
| - péče o duševní zdraví | þ | |||||
| - syndrom vyhoření a jeho prevence | þ | |||||
| -odolnost k zátěži; techniky vyrovnávání se s náročnými životními situacemi | þ | |||||
| - člověk v náročné životní situaci | þ | þ | þ | |||
| - stres, frustrace, deprivace, strach, agrese | þ | |||||
| - příčiny stresu | þ | |||||
| - zvládnutí stresu | þ | þ | ||||
| - eustres, distres, hypostres, hyperstres | þ | |||||
| - fáze stresové situace | þ | |||||
| - rozdělení příznaků stresu | þ | |||||
| - životní události | þ | |||||
| - důsledky dlouhodobě neřešené stresové situace - shrnutí | þ | |||||
| - příčiny a řešení frustrace | þ | |||||
| - deprivace | þ | |||||
| - jak člověk reaguje v náročné životní situaci | þ | |||||
| - základy duševní hygieny | þ | |||||
| - duševní zdraví | þ | |||||
| - duševní porucha | þ | |||||
| - psychohygiena | þ | |||||
| - aromaterapie | þ | |||||
| - pozdrav slunci | þ | |||||
|
6. Základy sociální psychologie |
||||||
| - sociální psychologie | þ | |||||
| - sociální podstata osobnosti | ||||||
| - sociální učení a zrání | ||||||
| - sociální skupiny, vliv na vývoj osobnosti | ||||||
| - sociální vnímání, jeho vývoj | ||||||
| - sociální interakce – vytváření sociálních vztahů a jejich charakter | ||||||
| - sociální adaptace, poruchy adaptace | ||||||
| - konflikty, diskriminace, šikana, minorita - majorita | ||||||
| - profesionální sociální skupiny – pozice, status, role, vedení; profesní skupiny ve zdravotnictví;zásady týmové práce | ||||||
| - poruchy socializace | ||||||
|
7. Umění komunikace a jednání s lidmi |
||||||
| -verbální a neverbální komunikace, kulturní chování, asertivita, agresivita | þ | þ | ||||
| - navazování kontaktu – verbálně, neverbálně, vzhledem k věkovým a Individuálním zvláštnostem osobnosti | ||||||
| - vytváření partnerské a skupinové citlivosti | ||||||
| - kultura řeči | ||||||
| - umění naslouchat druhému - komunikace v ošetřovatelství | þ | |||||
|
8. Psychologie nemocných |
||||||
| - komunikace v ošetřovatelství, úzkost a strach | þ | |||||
| - formování vztahu ke stáří a omezenosti lidské existence | þ | |||||
| - identifikace s rolí sestry | þ | |||||
| - komunikace se smyslově, tělesně a mentálně postiženými | þ | |||||
| - psychologie handicapovaných nemocných | þ | |||||
| - sdělování diagnózy | þ | |||||