Somatologie -úvod | Pojetí zpracování | Odkazy na internetu, literatura | O autorovi |
Obrazový průvodce somatologií | Informační průvodce somatologií |
SOMATOLOGIE - učební osnova předmětu
Studijní obor: 53-41-M/007 Zdravotnický asistent
1. Pojetí vyučovacího předmětu
Obecný cíl předmětu Předmět somatologie se zabývá stavbou a funkcí lidského organizmu za fyziologických podmínek Poskytuje žákům základní vědomosti z klinicky aplikované anatomie a fyziologie, histologie a biochemie. Učí základy medicínského jazyka a nomenklatury, prohlubuje znalosti žáků z biologie a dalších přírodovědných předmětů. Výchovně-vzdělávací cíle Výuka směřuje k tomu, aby žák: - uměl popsat stavbu lidského těla, - prezentovat topografickou anatomii jednotlivých orgánů lidského těla, - rozuměl významu a fyziologické funkci jednotlivých soustav a orgánů lidského těla, - osvojil si odborné názvosloví, - chápal význam předmětu pro studium ošetřovatelství a byl připraven osvojené poznatky podle potřeby aplikovat. Z hlediska klíčových kompetencí rozvíjí výuka předmětu somatologie především komunikativní kompetence žáků ( dovednost samostatně, souvisle, logicky a odborně správně se vyjadřovat, schematicky zobrazovat, vyvozovat souvislosti, používat odborné názvosloví atd.), dovednost řešit problémy, pracovat s odbornou literaturou. Pojetí výuky Výuka se opírá o znalosti a dovednosti žáků z přírodovědných předmětů, zejména z biologie člověka a z chemie. Vedle výkladových metod se využívají i formy samostatné nebo skupinové práce žáků, práce s odbornou literaturou, statistickými údaji a s různými učebními pomůckami nebo multimediálními programy. Při hodnocení se přihlíží ke zvládnutí odborného názvosloví a klíčových kompetencí. Předmět se vyučuje v rozsahu 4 hodiny týdně, tj. celkem 136 hodin. Počty hodin uvedené u jednotlivých tematických celků jsou orientační.2. Rámcový rozpis učiva a výsledků vzdělávání
Učivo | Výsledky vzdělávání |
1. Funkční morfologie tkání (4) - buňka (v návaznosti na biologii), tkáň, orgán, orgánový systém, organizmus - tkáně - charakteristika, dělení - tkáně výstelkové, pojivové, tkáň svalová, nervová | - popíše a schematicky nakreslí základní stavební a funkční jednotku těla; - definuje pojmy buňka, tkáň, orgán; - charakterizuje z anatomicko- fyziologického hlediska jednotlivé druhy tkání; - vysvětlí základní vztah mezi zevním a vnitřním prostředí; - objasní chování buňky v jednotlivých druzích roztoků; - vysvětlí nutnost minimalizace negativních faktorů zevního prostředí vzhledem k vývoji organizmu; |
2. Základní orientace na lidském těle (2) - roviny a směry lidského těla - anatomická nomenklatura | - prakticky prezentuje jednotlivé roviny a směry lidského těla na modelu kosterní soustavy; - používá správné názvosloví; |
3. Pohybový systém (12) - kostra lidského těla - kosterní svaly - spojení kostí | popíše obecnou stavbu kosti a spojení kostí; - prezentuje na modelu kosterní soustavy popis skeletu jako celku; - charakterizuje význam prvků a faktorů ovlivňujících růst kostí; - popíše obecnou stavbu svalu a objasní funkce jednotlivých svalů, význam jejich individuální stimulace a svalové kontrakce; - prakticky konkretizuje jednotlivé svalové skupiny a svaly na modelu; - schematicky znázorní některé součásti pohybové soustavy včetně synapse; |
4. Krev (8) - funkce krve - krevní plasma - krevní elementy - zástava krvácení, srážení krve - krevní skupiny - imunita | - objasní funkci a složení krve včetně faktorů ovlivňujících složení; - objasní určování krevních skupin, vysvětlí rozdíl mezi krevními skupinami, definuje Rh faktor; - definuje imunitu, její rozdělení a význam; - objasní význam thymu a RHS; - objasní a schematicky znázorní základní principy srážení krve, zástavy krvácení a hemolýzy; |
6. Krevní oběh (10) - stavba a funkce cév- srdce - tepny velkého oběhu - žíly velkého oběhu - specializované oblasti krevního řečiště - dynamika krevního oběhu - mízní systém - slezina | - popíše stavby stěny tepny, žíly a vlásečnice; - popíše a schematicky znázorní princip cirkulace –velký a malý oběh, oběh krve plodem, mikrocirkulace orgánová; - schematicky znázorní a objasní topografickou anatomii srdce, stavbu srdeční stěny, chlopňového aparátu; - objasní průtok krve srdcem; definuje systolický objem a vypočítá minutový objem; - definuje fáze srdečního cyklu; - popíše cévní zásobení srdečního svalu; - objasní řízení srdeční činnosti; vysvětlí inervaci srdce, základní principy EKG, srdeční ozvy; - definuje krevní tlak a portální oběh; - popíše skladbu mízního systému, vznik, složení a cirkulaci lymfy; - objasní a znázorní anatomicko-topografickou charakteristiku sleziny; - vysvětlí vztah fyzické zátěže, akce srdeční a minutového objemu; |
7. Dýchací systém (6) - stavba a funkce jednotlivých oddílů dýchacích cest - přenos dýchacích plynů krví - mechanika dýchání, řízení dýchání - plicní objemy | - popíše stavbu a funkci jednotlivých oddílů včetně plic a jejich projekci /horní a dolní dýchací cesty/; - objasní vitální kapacitu plic a faktory, které ji ovlivňují; - vysvětlí princip řízení dýchání; - znázorní pomocí vzorce vazbu hemoglobinu, O2 a jiných látek; - schematicky znázorní vitální kapacitu plic; - vysvětlí rizika dechové pasivity; |
7. Trávicí systém (10) - dutina ústní, slinné žlázy, mléčný a trvalý chrup - jednotlivé úseky trávicího systému - játra, žlučové cesty, žluč - slinivka břišní - topografie orgánů dutiny břišní - metabolismus základních živin | - prezentuje na modelu topografii orgánů trávicí soustavy; popíše obecný princip stavby a funkci jednotlivých oddílů; - schematicky znázorní jednotlivé úseky trávicího systému; - objasní význam enzymů; - definuje základní pojmy metabolismu živin; |
8. Močový systém a vylučování (6) - ledviny - vývodné močové cesty - diuréza a její řízení - složení moči | - prezentuje topografii orgánů na modelu a schematicky je zobrazí; - definuje základní stavební a funkční jednotku ledvin; vysvětlí funkci a princip tvorby moči; - objasní významu správného pitného režimu ve vztahu k adekvátní diuréze; |
9. Pohlavní systém (6) - pohlavní systém muže - pohlavní systém ženy - menstruační a ovulační cyklus | - schematicky znázorní a prezentuje topografii jednotlivých orgánů, charakterizuje jejich fyziologii; - objasní pohlavního vývoj ženy a muže; vysvětlí rozdíl mezi biologickou, psychickou a sociální zralostí člověka; - popíše princip oplození, těhotenství a porod; |
10. Kožní systém (2) - stavba a funkce kůže - přídatné orgány kožní - mléčná žláza, laktace | - popíše stavbu a funkci kůže a přídatných orgánů kožních; ukáže a znázorní predilekční místa pro vznik dekubitů; - popíše mléčnou žlázu a objasní princip laktace; zdůvodní znalost fyziologické struktury mléčné žlázy vzhledem k samovyšetřování prsu; |
11. Řízení činnosti organismu. Látkové řízení (12) - regulace humorální a nervová - hypotalamo-hypofyzární systém - přehled žláz s vnitřní sekrecí | popíše jednotlivé principy řízení organizmu; - objasní princip transportu hormonů; - popíše hypotalamo-hypofyzární systém řízení organizmu; - vyjmenuje žlázy s vnitřní sekrecí; - zdůvodní projev deficitu nebo nadbytku hormonu u jednotlivých žláz s vnitřní sekrecí; |
12. Nervové řízení organismu (18) - centrální nervový systém – stavba jednotlivých oddílů, funkce - periferní nervový systém - vegetativní nervový systém - vyšší nervová činnost - spánek | definuje základní stavební a funkční jednotku; - schematicky znázorní a popíše stavbu a funkci jednotlivých oddílů; - objasní pojem hematoencefalická bariér; - konkretizuje složení, tvorbu a význam cerebrospinální tekutiny; - definuje pojem vyšší nervová činnost a její složky; - objasní význam spánku a popíše jeho jednotlivé fáze; |
13. Smyslové orgány (6) | - prezentuje topografii orgánů (oko,ucho); - popíše a schematicky znázorní složení jednotlivých orgánů; - objasní princip lomivosti světla a šíření zvuku. |