Učební osnova předmětu Pojetí zpracování Odkazy na internetu, literatura O autorech

KLINICKÁ PROPEDEUTIKA  2. ROČNÍK

Klinická propedeutika - úvodní stránka

Nový předmět, který se vyučuje na zdravotnických školách po mnoha letech. Předmět má provázanost s dalšími předměty. Při zpracování podkladů bode použit mimo jiné program AISLP, který je na naši školu dodáván zdarma 4x ročně a zabezpečuje tak aktuální informace v oboru. Další informace pro doplnění jsou pak na internetu a vhodně doplněny pro potřeby výuky.

 Obecným cílem předmětu je seznámit žáky s postupy používanými při vyšetření  pacienta lékařem, tedy s lékařskou anamnézou, fyzikálním vyšetřením a vyšetřovacími metodami. Současně tak vést žáky k porozumění základní lékařské terminologii, orientaci v chorobopisu pacienta a rozpoznání základních chorobných příznaků. Nedílnou součástí předmětu je znalost základních farmakologických přípravků, jejich forem,  aplikace, nežádoucích účinků a kontraindikace vybraných lékových skupin.

Předmět klinická propedeutika tvoří teoretický základ pro dovednosti, které má žák aplikovat prakticky v  ošetřovatelství.

      Zpracované výukové materiály musí směřovat k tomu, aby žák:

-       znal subjektivní a objektivní příznaky onemocnění,

-       rozpoznal na základě příznaků změnu stavu nemocného,

-       znal postup při fyzikálním vyšetření pacienta a uměl při něm spolupracovat s lékařem,

-       dovedl měřit vitální funkce a znal jejich normální hodnoty,

-       byl seznámen s principem přístrojových vyšetřovacích metod,

-       byl orientačně seznámen s přípravou pacienta před vyšetřením a péčí po vyšetření u   základních přístrojových vyšetřovacích metod,

-       uměl zařadit léky podle účinku do skupin,

-       znal život ohrožující nežádoucí účinky léků,

-       uvědomoval si nezbytnost stálého doplňování nových informací a poznatků, zejména z oblasti farmakologie,

-       využíval znalostí z jiných teoretických oborů i z praxe,

-       zamýšlel se nad rolí sestry a asistenta u lůžka pacienta,

-       získal pozitivní vztah ke svému budoucímu povolání a uvědomoval si jeho důležitost i výjimečnost.