Učební osnova předmětu | Pojetí zpracování | Odkazy na internetu, literatura | O autorech |
Klinická propedeutika - úvodní stránka
Nový předmět, který se vyučuje na zdravotnických školách po mnoha letech. Předmět má provázanost s dalšími předměty. Při zpracování podkladů bode použit mimo jiné program AISLP, který je na naši školu dodáván zdarma 4x ročně a zabezpečuje tak aktuální informace v oboru. Další informace pro doplnění jsou pak na internetu a vhodně doplněny pro potřeby výuky.
Obecným cílem předmětu je seznámit žáky s postupy používanými při vyšetření pacienta lékařem, tedy s lékařskou anamnézou, fyzikálním vyšetřením a vyšetřovacími metodami. Současně tak vést žáky k porozumění základní lékařské terminologii, orientaci v chorobopisu pacienta a rozpoznání základních chorobných příznaků. Nedílnou součástí předmětu je znalost základních farmakologických přípravků, jejich forem, aplikace, nežádoucích účinků a kontraindikace vybraných lékových skupin.
Předmět klinická propedeutika tvoří teoretický základ pro dovednosti, které má žák aplikovat prakticky v ošetřovatelství.
Zpracované výukové materiály musí směřovat k tomu, aby žák:
- znal subjektivní a objektivní příznaky onemocnění,
- rozpoznal na základě příznaků změnu stavu nemocného,
- znal postup při fyzikálním vyšetření pacienta a uměl při něm spolupracovat s lékařem,
- dovedl měřit vitální funkce a znal jejich normální hodnoty,
- byl seznámen s principem přístrojových vyšetřovacích metod,
- byl orientačně seznámen s přípravou pacienta před vyšetřením a péčí po vyšetření u základních přístrojových vyšetřovacích metod,
- uměl zařadit léky podle účinku do skupin,
- znal život ohrožující nežádoucí účinky léků,
- uvědomoval si nezbytnost stálého doplňování nových informací a poznatků, zejména z oblasti farmakologie,
- využíval znalostí z jiných teoretických oborů i z praxe,
- zamýšlel se nad rolí sestry a asistenta u lůžka pacienta,
- získal pozitivní vztah ke svému budoucímu povolání a uvědomoval si jeho důležitost i výjimečnost.