Ošetřovatelství - učební osnova předmětu |
|||
Ošetřovatelství - úvod | Pojetí zpracování | Odkazy na internetu, literatura | O autorech |
OŚETŘOVATELSTVÍ - Vypracovaná témata |
Studijní obor - 53-41-M/007 Zdravotnický asistent
1. Pojetí vyučovacího předmětu
Obecný cíl předmětu
Pojetí výuky
Vyučování má teoreticko-praktický charakter, výklad učitele je propojován se cvičeními. Ve vyučování se třída dělí na skupiny tak, aby bylo možné nacvičit jednotlivé dovednosti na úroveň, která je žádoucí pro vstup do nemocničního prostředí a kontakt s pacienty/klienty. Vyučující využívá adekvátní vyučovací metody, vede žáky k aktivnímu řešení modelových situací, učí je získávat informace o klientovi/pacientovi, komunikovat s ním a vést ho ke spolupráci při poskytování ošetřovatelské péče. Průběžně se zařazuje vybrané učivo multikulturního ošetřovatelství, zejména ve vztahu k národnostním menšinám v ČR. Soustavná pozornost se věnuje bezpečnosti a ochraně zdraví při práci a osvojování bezpečných pracovních postupů. Na výuku ošetřovatelství se navazuje v předmětech ošetřování nemocných a odborná praxe.
Předmětu se vyučuje v celkovém rozsahu 19 týdenních vyučovacích hodin. Rozvržení učiva do ročníků je v kompetenci školy.
2 Rozpis učiva a výsledků vzdělávání
Učivo |
Výsledky vzdělávání |
1. Ošetřovatelství (15) - úvod do studia předmětu - charakteristika a základní rysy moderního ošetřovatelství |
Žák: - vysvětlí pojem ošetřovatelství; - definuje základní rysy moderního ošetřovatelství; - - charakterizuje pomocí odborné literatury některé modely ošetřovatelské péče; |
2. Vývoj ošetřovatelství a vzdělávání zdravotnických pracovníků; zdravotnický asistent v ošetřovatelském procesu (16) - významné osobnosti ošetřovatelství - vývoj vzdělávání zdravotnických pracovníků - kodex zdravotnických pracovníků - - osobnost zdravotnického asistenta |
- charakterizuje vývoj ošetřovatelství a vzdělávání zdravotnických pracovníků, zná některé významné osobnosti; - definuje hlavní zásady kodexu zdravotnických pracovníků; - uvede některé požadavky kladené na osobnost zdravotnického asistenta; |
3. Ochrana zdraví zdravotnického asistenta (10) - význam ochrany zdraví a prevence nemocí životní a pracovní prostředí - péče o hygienu a výživu - - režim dne, pracovní zatížení, spánek, odpočinek a pohybová aktivita |
- uvede možná rizika nemoci z povolání; - uvede zásady a prostředky (aktivity) prevence onemocnění; - umí si sestavit a naplánovat režim dne a aktivní odpočinek; |
4. Ošetřovací jednotka (6) - typy, stavební uspořádání, vybavení - inventář, spotřební materiál, prádlo - - udržování čistoty a pořádku na ošetřovací jednotce |
- porovná typy ošetřovacích jednotek; - popíše ošetřovací jednotku a její vybavení; - vysvětlí pojmy vybavení, inventář |
5. Organizace práce zdravotnického týmu, ošetřovatelský proces (30) - organizace a řízení ošetřovatelské péče, týmová práce - pracovní náplň, časové rozpisy služeb - organizační formy ošetřovatelské péče - léčebný řád, práva pacientů/klientů - ošetřovatelský proces - charakteristika, fáze procesu, PES - potřeby pacientů/klientů - formy a způsoby získávání informací o pacientovi - nácvik komunikativních dovedností zaměřených na získávání informací o pacientovi - realizace ošetřovatelských intervencí
|
- zná náplň práce v jednotlivých službách a odborné kompetence členů ošetřovatelského týmu; - pojmenuje základní práva pacientů; - orientuje se v dokumentech standardů ošetřovatelské péče; - definuje ošetřovatelský proces; - objasní význam ošetřovatelského procesu v moderním ošetřovatelství; - popíše fáze ošetřovatelského procesu a přiřadí k nim ošetřovatelské činnosti; - vytvoří jednoduché schéma ošetřovatelského procesu; - zná postupy získávání informací o pacientovi a jeho potřebách; - je si vědom rizik spojených s nesprávným sběrem informací; - řeší situaci s cílem získat potřebné informace o pacientovi/klientovi; - umí určit a stanovit hierarchii potřeb nemocných; - umí zaznamenat získaná data do dokumentace; |
|
- definuje pojmy dezinfekce a sterilizace; - zná a dodržuje pracovní postupy - dezinfekce a sterilizace; - zachází správně se sterilním materiálem a umí připravit materiál ke sterilizaci; - uvede a vyplývající z nedodržování hygienicko- epidemiologických zásad; |
7. Lůžko a jeho úprava (28) - typy lůžek pro děti a dospělé - základní vybavení lůžka, pomůcky - doplňující lůžko - komunikativní dovednosti při práci s nemocným/klientem - úprava lůžka bez nemocného a s nemocným - polohy nemocného v lůžku - - změny poloh nemocného v lůžku |
- rozliší a popíše různé typy lůžek a jejich vybavení; - zvolí a použije vhodné pomůcky doplňující lůžko - je schopen přiřadit jednotlivé polohy nemocných v lůžku k jednotlivým onemocněním a poškozením nemocného; - objasní postupy vedoucí ke změně polohy nemocných v lůžku; - změny poloh nemocného v lůžku - upraví lůžko s nemocným i bez nemocného; - dokáže upravit polohu pacienta v lůžku; - při práci vhodně komunikuje s pacientem/klientem; |
|
- popíše pracovní postupy spojené - s příjmem, překladem a propuštěním nemocného; - zaznamená získané informace do zdravotnické dokumentace; - definuje pojmy sanitární filtr, adaptace, maladaptace, nozokomiální nákazy; - vysvětlí vliv hospitalizace na psychiku pacientů (dětí, dospělých, cizinců); - uvede postupy vedoucí k adaptaci nemocného na prostředí adekvátně typu pacienta/klienta; - volí vhodný způsob jednání s klientem za účelem jeho adaptace; - zdůvodní význam adaptace; |
9. Hygienická péče o děti a dospělé (44) - význam hygienické péče - osobní a ložní prádlo - ranní a večerní toaleta, celková koupel - některá specifika hygienické péče daná kulturními tradicemi - hygiena při vyprazdňování - mytí znečištěného nemocného - péče o kůži, prevence opruzenin, proleženin, příčiny jejich vzniku projevy, ošetření - koupel kojence, vážení kojence - komunikativní dovednosti při poskytování hygienické péče - - vedení hygienických záznamů |
- vysvětlí význam hygienické péče; - správně provádí hygienickou péči u nemocných různého stupně sebepéče; - používá vhodné pomůcky; - rozliší typy poškození kůže a zvolí vhodný způsob ošetření; - vybere a správně použije pomůcky zabraňující vzniku dekubitů a opruzenin - je schopen zaznamenat a dokumentovat poskytovanou péči; - dodržuje hygienické zásady; - vhodně komunikuje s nemocným respektuje přirozený stud nemocného a jeho sociokulturní specifika; |
10. Výživa nemocných (10) - dietní systém, návyky správného stolování, objednávání stravy - podávání jídla u dětí a dospělých dle pohybového režimu a stupně sebepéče - vybraná kulturní specifika ve stravování - příprava kojenecké stravy, krmení kojence - komunikace při krmení nemocného |
- rozlišuje diety podle druhu onemocnění; - popíše postup podávání stravy a krmení nemocných dle stupně sebepéče a prakticky jej aplikuje; - uvede alternativní postupy výživy nemocných; - vyplní tiskopis k objednávání stravy; - připraví stravu pro kojence a nakrmí jej; - zdůvodní potřebu orientace v dietním systému pro práci na ošetřovací jednotce; - dodržuje hygienické zásady při přípravě stravy na ošetřovací jednotce a při manipulaci s jídlem; |
11. Péče o odpočinek a spánek (6) - význam spánku, poruchy spánku, vytváření vhodných podmínek pro odpočinek a spánek
|
- vysvětlí význam spánku; - definuje pojmy REM, non REM spánek, hypersornnie, insornnie, spánková Inverze; - získá a zaznamená informace o spánku nemocného; - charakterizuje podmínky dostatečného spánku; - uvede příklady prevence a léčby poruch spánku; |
12. Ošetřování nemocného s bolestí (10) - vnímání a prožívání bolesti, její intenzita; kulturní specifika prožívání bolesti - mírnění bolesti, prevence
|
- vysvětlí fyziologii vzniku bolesti; - popíše jednotlivé typy bolesti a jejich projevy; - zvládá práci s mapou bolesti a škálou bolesti; - umí zaznamenávat informace o prožívání bolesti nemocným - je schopen načrtnout schéma projevů bolesti; - uvede postupy a prostředky pro mírnění a prevenci bolesti; - zdůvodní nutnost bezpodmínečné pomoci vždy, pokud má nemocný bolest nebo ji signalizuje; |
13. Obvazový materiál, obvazová technika (10) - druhy, použití, význam - obvazy šátkové, prakové, náplasťové na jednotlivé části těla - - obvazy mulové, z pružných úpletů a obinadel na jednotlivé části těla | - klasifikuje jednotlivé druhy obvazového materiálu dle použité látky a účelu; - vysvětlí zásady pro práci s obvazy a jejich přikládání; - zvolí typ obvazového materiálu dle účelu a správně přiloží obvaz na jednotlivé části těla; - charakterizuje rizika spojená s nesprávným přiložením obvazu; |
14. Sledování fyziologických funkcí (78) - subjektivní a objektivní příznaky nemoci - měření a vážení nemocných - měření tělesné teploty, pulsu, dechu krevního tlaku, záznam hodnot - sledování vyprazdňování močového měchýře: diuréza, bilance tekutin - hustota moči, záznamy hodnot; informativně: cévkování, permanentní cévky, výplach_močového měchýře - sledování vyprazdňování tlustého střeva; informativně: klyzma, druhy klyzmat, vedení záznamů - pomůcky pro inkontinentní nemocné |
- zná fyziologické a patologické hodnoty fyziologických funkcí ( FF ) a umí je porovnat se získanými hodnotami; - zvládá prakticky měření FF a umí pracovat s pomůckami; - dodržuje stanovené postupy a dbá na přesnost měření; - umí zvolit vhodné pomůcky pro inkontinentní nemocné; - dokáže vhodně vysvětlit nemocnému způsob jejich používání; - vhodně komunikuje s nemocným, respektuje přirozený stud nemocného a jeho sociokulturní specifika; |
15. Vizita (6) - význam, účel, formy, povinnosti sestry, záznam, etické aspekty vizity |
- vysvětlí funkci vizity, povinnosti sestry - a zdravotnického asistenta; - umí připravit a používat pomůcky - k vizitě; |
16. Podávání a aplikace léků (140) - odborný úvod k podávání a aplikaci léků: formy léků, označení, objednávání, hospodaření s léky, opiáty - účinky léků, reakce organismu na léky, kumulace léků - způsoby aplikace léků - perorální podávání léků - místní aplikace léků: konečníkem, kůží, do spojivkového vaku, ucha, nosu - podávání léků do dýchacích cest: inhalace, aplikace kyslíku, provozní a bezpečnostní. předpisy - aplikace injekcí - příprava léků k aplikaci, zásady, komunikace, dokumentace - aplikace léků do kůže, podkoží, svalu; informativně: žíly, tepny, srdce - problematika injekcí u dětí - infúzní terapie (informativně): účel, druhy infúzních roztoků, příprava nemocného, komplikace, dokumentace - - asistence při transfúzi: účel transfúze, transfúzní přípravky, povinnosti zdravot. asistenta |
- klasifikuje léky podle formy a účinku; - interpretuje informace uvedené na obalu; - popíše požadavky na uložení - a manipulaci s léky, vysvětlí důsledky - nedodržení předpisů pro nakládání s léky; - uvede základní způsoby aplikace léků; - správně provádí jednotlivé způsoby - podávání léků; - umí připravit pomůcky pro infúzi - a transfúzi a ovládá postupy asistence při - jejich aplikaci; - je si vědom trestní odpovědnosti při zneužití léků a rizik vyplývajících z nedodržování provozních a bezpečnostních předpisů; - umí aplikovat léky naučenými způsoby aplikace; |
17. Odběr biologického materiálu (56) - zásady, způsoby vyšetření, prevence přenosných chorob, bezpečnost práce, dokumentace - odběr moči: sběr, orientační vyšetření, biochemické, mikrob.vyš., zvláštnosti odběru u dětí - odběr sputa, zvratků, zbytků potravy, výtěry, stěry, komunikace s klientem - informativně cytologické a bioptické vyšetření, - odběr stolice - odběr krve pod přímým vedením (technika odběru, protisrážlivé prostředky, dokumentace); zvláštnosti - techniky odběru u dětí - informativně odběr krve na biochemické, hematologické, serologické, mikrobiologické vyš., - odběr žaludečního a duodenálního obsahu - - výplach žaludku |
- vymezí pojem biologický materiál (BM) a vysvětlí účel jeho odběru; - popíše postupy odběrů jednotlivých druhů BM; - provede orientační vyšetření moči a glykémie; - definuje a zdůvodní hygienické zásady a předpisy pro odběr a manipulaci s BM; - připraví klienta na odběr (vysvětlí postup a účel); - při odběru vhodně komunikuje s nemocným, respektuje přirozený stud nemocného a jeho sociokulturní specifika; - - objasní specifika odběru u dětí; |
18. Rehabilitační ošetřovatelství (20) - význam, RHB metody, účinky - kondiční cvičení - polohování nemocného - dechová cvičení - vertikalizace - - fyzikální terapie (informativně), aplikace tepla a chladu |
- vymezí pojem RHB ošetřovatelství, zdůvodní jeho účel a význam; - uvede základní metody RHB; - provádí správně jednoduchá cvičení podle pokynů; - správně provádí polohování pacienta; - - objasní podmínky a postupy aplikace tepla a chladu; |
19. Asistence při převazech ran (28) - vybavení převazového vozíku - základní chirurgické nástroje - asistence při převazu aseptické a septické rány - - příprava sterilního stolku |
- zná základní chirurgické nástroje a chirurgický materiál; - uvede a prakticky aplikuje zásady zacházení se sterilním materiálem a pomůckami; - umí připravit sterilní stolek; - ovládá postupy asistence převazu aseptické a septické rány; - při přípravě pomůcek a při asistenci převazu dodržuje zásady asepse; |
20. Ošetřovatelská péče o pacienta s interním, chirurgickým a infekčním onemocněním (50) - etiopatogeneze onemocnění - diagnostika, léčba a prevence - ošetřovatelská péče - specifika ošetřovatelské péče na jednotlivých odděleních klinických oborů - zvláštnosti ošetřovatelské péče o děti, mládež, seniory a cizince |
- objasní systém klinických oborů; - uvede příklady systémových a infekčních onemocnění včetně etiopatogeneze a klinických forem; - objasní prevenci vzniku a přenosu onemocnění a popíše základní principy léčby onemocnění; - umí rozlišit neinvazivní a invazivní vyšetřovací metody; - charakterizuje standardní, intermediální a intenzívní ošetřovatelskou péči; - zná druhy předoperační a pooperační péče; - demonstruje ošetřovatelské intervence zdravotnického asistenta; - specifikuje zvláštnosti ošetřovatelské péče o děti, mládež a seniory |
21. Specifika ošetřovatelské péče na vybraných odděleních: ORL, oftalmologie, stomatologie, gynekologie, dermatovenerologie, onkologie a psychiatrie (37) - ošetřovatelská péče |
- uvede zvláštnosti ošetřovatelské péče na odděleních vybraných klinických oborů. |