VZV - úvodní stránka Pojetí zpracování Odkazy na internetu, literatura O autorech
VEŘEJNÉ ZDRAVOTNICTVÍ A VÝCHOVA KE ZDRAVÍ  - 2. ROČNÍK

VEŘEJNÉ ZDRAVOTNICTVÍ A VÝCHOVA KE ZDRAVÍ - učební osnova předmětu

 Studijní obor - 53-41-M/007 Zdravotnický asistent

1Pojetí vyučovacího předmětu

Obecný cíl předmětu

    Cílem vyučovacího předmětu je jednak zprostředkovat žákům poznatky z oblasti zdravotní politiky, organizace a řízení zdravotnictví a pracovního uplatnění ve studovaném oboru, jednak připravit je na to, aby byli schopni vhodným způsobem ovlivňovat postoj svých pacientů/klientů i spoluobčanů k vlastnímu zdraví a podílet se na realizaci programů na podporu zdraví. V tomto směru má předmět i významnou výchovnou funkci, neboť vede žáky k chápání zdraví jako nejvyšší hodnoty a k odpovědnosti za své zdraví.  

Obsah předmětu tvoří dva okruhy učiva: z oblasti veřejného zdravotnictví a zdravotní politiky a  z oblasti výchovy ke zdraví. Žáci se rovněž seznamují s významnými zdravotnickými organizacemi, s vybranými programy na podporu zdraví a učí se připravovat jednoduché programy obdobného charakteru.

Výchovně-vzdělávací cíle
Výuka směřuje k tomu, aby po jejím ukončení žák:
-       - orientoval se v systému zdravotní péče v České republice a rozuměl principům poskytování zdravotní péče,
-       - znal základní právní normy týkající se péče o zdraví a zabezpečení v případě nemoci,
-       - věděl, jaké jsou možnosti uplatnění zdravotnického asistenta,  požadavky na jeho odbornou způsobilost i možnosti kariérního růstu, měl přehled o působnosti dalších kategorií zdravotnických pracovníků,
-     - byl připraven podílet se na realizaci programů na podporu zdraví a vhodným způsobem ovlivňovat postoj svých pacientů/klientů i jiných lidí k péči o své zdraví,
-      -  znal faktory ovlivňující zdraví a uvědomoval si důsledky nemoci pro jednotlivce i společnost,
-      -  znal systém prevence nemoci obyvatelstva i  formy osobní prevence
-      - uvědomoval si význam zdraví pro osobní život i pro společnost a byl připraven chránit zdraví své i zdraví pacientů/klientů, lépe chápal problémy osob se zdravotním postižením.
 
 Z hlediska klíčových kompetencí  předmět rozvíjí zejména:
-    kompetence pracovat s informacemi, tj. vyhledávat různé zdroje informací  (včetně internetu) k dané problematice,  vyhodnocovat je a zpracovávat, kriticky přistupovat k informacím prezentovaným v médiích, 
-    komunikativní kompetence, tzn. dovednosti diskutovat o vybraných otázkách týkajících se problematiky (např. vybraných otázek zdravotní politiky, vlivu životního prostředí a životního stylu na zdraví, poškozování zdraví v období dospívání, vlivu pracovního prostředí na zdraví se zaměřením na obor, kulturních tradic a zvyklosti ve vztahu ke zdraví,  aj.), argumentovat, přesvědčovat; vyjadřovat se  logicky, zpracovat různé druhy textu s danou tematikou.
-    Kompetence řešit problémy a pracovat v týmu (např. formou zpracování projektu).

Pojetí výuky

    Je žádoucí opírat výuku co nejvíce o konkrétní příklady a situace, využívat osobních zkušeností žáků, jejich zájmů v dané oblasti, i aktuálních otázek týkajících se učiva. Výklad učitele je vhodné propojovat s diskusemi, řešením modelových situací, samostatnou prací žáků. Předmět poskytuje vhodné podmínky pro projektové vyučování. Při hodnocení žáků se přihlíží k jejich aktivitě a zvládnutí nejen poznatků, ale také požadovaných dovedností (zvl. z oblasti klíčových kompetencí).

Z hlediska mezipředmětových vztahů je důležité koordinovat výuku s předměty ošetřovatelství a ekonomika, aby nedocházelo k nefunkčním duplicitám, a s matematikou z hlediska práce se statistickými daty. Rozdělení učiva do tematických celků je orientační, vyučující může podle potřeby jednotlivá témata spojovat, důležité je dosažení plánovaných výsledků.

Předmět se doporučuje zařadit do 2. ročníku. Celkový rozsah výuky je 34 hodin, počty hodin u tematických celků jsou orientační.

 2.       Rámcový rozpis učiva a výsledků vzdělávání

Učivo

Výsledky vzdělávání

1.      Veřejné zdravotnictví (17)

Žák:

1.1    Systém zdravotní péče (5)

-         Reforma systému zdravotní péče, její zásady
-         Soustava zdravotnických zařízení
-         Organizace léčebně-preventivní péče
-         Postavení občana v systému léčebně-preventivní péče a jeho práva
-         Financování zdravotní péče
-         Řízení zdravotnictví
 
 
   -        Vysvětlí pojem zdravotní péče a její význam pro občany i společnost,
-         uvede hlavní zásady reformy systému zdravotní péče v ČR,
-         popíše soustavu zdravotnických zařízení  (podle zřizovatele, funkce a činnosti, principu financování),
-         vysvětlí, jak je organizována léčebně-preventivní péče a jaká má občan při poskytování zdravotní péče práva,
-         objasní princip financování zdravotní péče a vysvětlí pojem „právo na
      bezplatnou lékařskou péči,“
-         ví, které orgány veřejné správy řídí rozvoj zdravotní péče;
1.2    Právní úprava zdravotní péče (4)
-         Listina základních práv a svobod
-         Zákon o péči o zdraví lidu
-         Zdravotní řád
-         Zákon o všeobecném zdravotním pojištění
 
-         uvede základní právní normy, které zajišťují ochranu a rozvoj zdraví občanů,
-         vysvětlí, jaký je účel všeobecného zdravotního pojištění a kdo jsou plátci pojistného,
-         pojmenuje  práva a povinnosti pojištěnců,
-         ví, jak postupovat v případě nespokojenosti s poskytovanou zdravotní péčí nebo službami,
-         vyhledá jednoduchou informaci právního charakteru;
1.3    Zabezpečení v případě nemoci a jiných tíživých sociálních událostí (3)
-         Zákonné a dobrovolné pojištění
-         Nemocenské pojištění
-         Starobní a invalidní důchod
-         Sociálně-zdravotní péče o vybrané skupiny občanů
 
-         vysvětlí, jakým způsobem je řešeno sociální zajištění občanů v případě nemoci nebo dlouhodobé tíživé sociální situace (např. při invaliditě apod.) a ve stáří a jak by se měl každý občan sám pro tyto situace zabezpečit,
-         objasní základní podmínky nároku na nemocenské a způsob jeho vyplácení,
-         uvede příklady dalších dávek nemocenského pojištění,
-         na příkladech ukáže formy sociálně-zdravotní pomoci rodinám a dětem, osobám se zdravotním postižením, starým lidem, dlouhodobě nemocným,
-         ví, kam se obrátit v případě sociální potřebnosti;
1.4    Pracovníci ve zdravotnictví (2)
-         charakterizuje jednotlivé kategorie zdravotnických pracovníků z hlediska jejich činnosti,
-         ví, do které kategorie pracovníků patří zdravotnický asistent, jaké jsou požadavky na jeho odbornou způsobilost i osobnostní kvality,
-         uvede možnosti svého pracovního uplatnění v oboru a regionu i dalšího odborného růstu,
-         argumentuje ve prospěch celoživotního vzdělávání zdravotnických pracovníků;
1.5    Zdravotnické organizace (1)
-         charakterizuje činnost WHO,
-         vysvětlí funkci profesních organizací ve zdravotnictví;
1.6    Aktuální otázky zdravotnictví (2)
-         dovede diskutovat o vybraných tématech zdravotní politiky a studovaného oboru a pracovat s informacemi;
2        Výchova ke zdraví  (17)
 
2.1   Zdraví a nemoc  (6)
-         Faktory ovlivňující zdraví
-         Sociální aspekty nemoci
-         Zdravotní stav obyvatelstva ČR a regionu; zdravotní stav dětí a mládeže
-         Psychosociální problémy člověka se zdravotním postižením
 
-         vysvětlí pojem zdraví a nemoc a správně je používá,
-         charakterizuje hlavní činitele ovlivňující zdraví jedince,
-         vysvětlí sociální souvislosti nemoci nebo úrazu z hlediska jednotlivce (popř. jeho rodiny) a společnosti,
-         zhodnotí s oporou o statistické údaje  zdravotní stav obyvatelstva ČR a regionu  (včetně úrazovosti),
-         charakterizuje civilizační choroby, jejich příčiny a možnosti prevence,
-         objasní vliv zdravotního postižení na existenci postiženého jedince (sociální vztahy, možnosti zařazení do společnosti, vzdělávání, pracovní uplatnění);
2.2   Programy na podporu zdraví (3)
-         vysvětlí funkci a cíle programů, uvede jejich vyhlašovatele,
-         objasní vztah mezi mezinárodním a  národním programem,
-         zjistí úkoly národního programu Zdraví v 21. století a porovná je s regionálním programem,
-         zjistí, která opatření nebo programy se týkají dětí a mládeže, a stručně je charakterizuje (z hlediska úkolů a způsobu realizace) 
2.3    Výchova ke zdraví  (8)
-         Prevence nemocí a úrazů
-         Metody a prostředky výchovy ke zdraví
 
-         zdůvodní význam prevence nemoci a konkrétně doloží, jak se může každý chránit před nemocí nebo úrazem,
-         vysvětlí pojem „odpovědnost za vlastní zdraví“, 
-         uvede, jak je legislativně chráněno zdraví zaměstnanců při práci (obecně, ve zdravotnictví), vyhledá jednoduchou právní informaci,
-         vysvětlí rozdíl mezi primární, sekundární a terciární prevencí,
-         uvede preventivní prohlídky a jiná preventivní opatření hrazená zdravotní pojišťovnou,
-         kriticky posoudí stav prostředí, ve kterém žije (bydliště, školy, regionu), a vlastní životní styl z hlediska podpory zdraví,
-         na příkladech ukáže různé metody a prostředky zdravotní výchovy, posoudí jejich účinnost,
-         navrhne a popř. realizuje (samostatně nebo v týmu) projekt nebo jinou formu výchovně-osvětové aktivity,
-         účastní se aktivně diskuse k tématům týkajícím se zdraví, zdravého životního stylu a prevence nemocí.